Σχόλιο Θεοδωρακισμού στο κείμενο "Ζορμπάδες" της Πέπης Ραγκούση



Διαβάσαμε στα «ΝΕΑ» (17.8.2016) το κομμάτι της κ. Ραγκούση με τίτλο «Ζορμπάδες». Συγκεκριμένα η κ. Ραγκούση μεταξύ άλλων έγραφε:
“To είδα, ή μάλλον το άκουσα, προχθές στην απονομή του χρυσού μεταλλίου στον Λευτέρη Πετρούνια. Το μουσικό θέμα του Ζορμπά να αντηχεί στο Μαρακανά και μάλιστα να προκαλεί στερεοτυπικά ρίγη συγκίνησης στον ρεπόρτερ της ΕΡΤ που εκείνη την στιγμή έπαιρνε συνέντευξη από τον πρωταθλητή μας. Η ξεσηκωτική, πομπώδης μουσική του Θεοδωράκη έχει γίνει ένα είδος άτυπου εθνικού ύμνου αφού παραπέμπει στον γραφικό ήρωα του Καζαντζάκη έτσι όπως τον αποτύπωσε ο κινηματογραφικός φακός του Κακογιάννη. Έναν κυκλοθυμικό λεβέντη, μπεσαλή αλλά σαματατζή, φωνακλά και καβγατζή που δεν μπορεί να κουμαντάρει σώμα, αισθήματα και διάθεση, ανυπότακτο ακόμη και σε στοιχειώδεις κανόνες.”
Η κυρία Πέπη Ραγκούση, αδελφή της κ. Άννας Νταλάρα, θα πρέπει να είναι από πρώτο χέρι γνώστης της ελληνικής μουσικής ζωής της χώρας μας και ιδιαίτερα του χώρου του τραγουδιού και φυσικά των τραγουδιών του Μίκη Θεοδωράκη που υπογράφει την μουσική του «Ζορμπά». Έτσι θα πρέπει να γνωρίζει τις διώξεις που υπέστη το έργο του από το Κράτος, τα ΜΜΕ, τις Εταιρίες Δίσκων και δυστυχώς και από τους ίδιους τους ερμηνευτές των τραγουδιών του, με αποτέλεσμα να είναι πάνω από 300 τραγούδια του άγνωστα στο ελληνικό κοινό.

Ευτυχώς η μουσική του «Ζορμπά» είχε την τύχη να παίζεται σε όλα τα μήκη και πλάτη της οικουμένης και να κρίνεται από το διεθνές κοινό, που δεν την θεωρεί «πομπώδη» όπως την χαρακτηρίζει η συντάκτης του άρθρου, ούτε την συνδέει οπωσδήποτε με τον Άντονυ Κουίν υποδυόμενο τον «υπέρ το δέον» ελεύθερο και ανυπότακτο ήρωα του Καζαντζάκη στο φιλμ του Μιχάλη Κακογιάννη, αλλά με τον δημιουργό της, τον Μίκη Θεοδωράκη και την θεωρεί έξοχη, την αγαπά και πλημμυρίζει τους χώρους συναυλιών όπου αυτή παίζεται, γεγονός που ως φαίνεται ενοχλεί την κ. Ραγκούση, αφού ξεφεύγει από τον έλεγχο των ντόπιων λογοκριτών της, ακόμα και αυτών που ευεργετήθηκαν από την μουσική αυτή.

Αν ο Ζορμπάς έχει γίνει «άτυπος εθνικός ύμνος» δεν είναι γιατί «παραπέμπει στον γραφικό ήρωα του Καζαντζάκη έτσι όπως τον αποτύπωσε ο κινηματογραφικός φακός του Κακογιάννη» αλλά γιατί αγαπήθηκε από το διεθνές κοινό όσο λίγα μουσικά κομμάτια, τόσο η μουσική απ' το soundtrack, όσο και το Μπαλέτο του Ζορμπά, με την συμφωνική ορχήστρα. Πόσοι από αυτούς που ξεσηκώνονται όταν ακούν τη μουσική αυτή έχουν στο μυαλό τους εκείνη την ώρα τον Άντονυ Κουίν ως Ζορμπά ή το μυθιστόρημα του Ν. Καζαντζάκη; Ίσως και κανείς… Αλλά κι αν κάποιοι εκείνη την ώρα που ακούν τη μουσική θυμηθούν το μυθιστόρημα ή το φιλμ, δεν είναι αυτά που τους ξεσηκώνουν, αλλά η ίδια η μουσική ΚΑΙ ΜΟΝΟ.

Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι με την “ανάλυσή της” (που αποτελεί απλά μια πρόφαση) για Καζαντζάκη – Κακογιάννη - Ά. Κουίν και Ζορμπά, η κ. Ραγκούση αυτό που επιδιώκει ουσιαστικά είναι να κάνει επίθεση στην ίδια την μουσική και μόνο και κατ' επέκταση στον ίδιο τον δημιουργό της, και μόνο!

Μάλλον εκτός απ' τα υπόλοιπα έργα του Μίκη Θεοδωράκη θα έπρεπε ακόμα και η μουσική του Ζορμπά να εξαφανισθεί από προσώπου γης ώστε να ικανοποιηθεί η κ. Ραγκούση, όμως δυστυχώς γι' αυτήν, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί και η μουσική του Ζορμπά θα συνεχίσει να συναρπάζει, να εμπνέει και να συνεγείρει τους λαούς ανά την υφήλιο, είτε αυτό γίνεται σε κάποιο θέατρο, είτε σε κάποιον συναυλιακό χώρο, είτε σε κάποια όπερα, είτε σε κάποια συμφωνική παράσταση, είτε σε κάποια πλατεία, είτε σε κάποια Ολυμπιάδα, όπως στην προκειμένη περίπτωση.


Οι συντελεστές του Θεοδωρακισμού

Σχόλια

  1. Ό,τι του φανεί του Λωλοστεφανή, λέει ο λαός μας. Έτσι και η Πέπη ξύπνησε ένα πρωί και είπε να τα βάλει με τον Καζαντζάκη, τον Κακογιάννη και τον Θεοδωράκη.

    Είναι δε τόσο άσχετη που δεν γνωρίζει ότι η μουσική του Ζορμπά έχει γραφτεί πάνω στην κρητικό χανιώτικο συρτό.Τα βάζει δηλαδή και με τον κρητικό χορό.

    Τα βάζει και με τον καζαντζακικό ήρωα. Δεν μας εκπλήσσει καθόλου. Διότι τέτοια προσκυνημένα άτομα σαν την Πέπη πού να καταλάβουν το μεγαλείο του Έλληνα Ζορμπά; Γιατί ο Ζορμπάς ήταν ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ η Πέπη όμως υποταγμένη στα γνωστά ξένα κέντρα που μεθοδεύουν την κατεδάφιση της ελληνικότητας.

    Αλλά η Πέπη έκανε ένα βασικό λάθος, παρασυρμένη προφανώς από το μίσος της για κάθε τι ελληνικό ή εξαιτίας της αμορφωσιάς της:Η μουσική του Ζορμπά δεν είναι ο εθνικός μας ύμνος. Είναι η ΔΙΕΘΝΗΣ των λαών.

    Τέλος, και για να μην ασχοληθούμε περισσότερο με το άτομο, ότι και να γράψει αυτή ο Μίκης είναι άτρωτος και ο Ζορμπάς, όπως και ολόκληρο το μουσικό έργο του Μίκη, ανήκει στην Οικουμένη.

    Το μόνο που μπορεί να καταφέρει η κάθε Πέπη είναι να ρεζιλεύεται, όπως και κάθε βρωμερό σκουλήκι που μισεί τον Μίκη.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μετά τα δύο άρθρα του Μίκη Θεοδωράκη,εμφανίζεται επιτέλους μια Πέπη Ραγκούση.Το σύστημα τραβά ΤΕΡΆΣΤΙΟ ζόρι.Στο δεύτερο άρθρο του ο Μίκης λέει για ονόματα.Να που τα ονόματα βγαίνουν μόνα τους...Τυχαίο δεν νομίζω.Τελικά επιβεβαιώνεται για μια άλλη φορά ότι ο Αυριανισμός είναι ακόμα στην εξουσία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Εκτός απ όλα τα άλλα, ή ΕΡΤ στις επαναλήψεις της σκηνής έκοψε τη μουσική και τα χειροκροτήματα και επί πλέον ο αθλητικογράφος στην συνέντευξη του Πετρουνια που λεει, κάναμε όλο το στάδιο να ακούει Ζορμπα, διορθώνει τον αθλητή λέγοντας, ότι το κυριότερο όμως είναι ο Εθνικος ύμνος (στο οποίο βέβαια δεν υπάρχει αντίρρηση) Ίσως ή ΕΡΤ πήρε οδηγίες μετά το άρθρο της Ραγκουση.... Σαν δε ντρεπομαστε. Το ότι λίγο πριν την Ολυμπιάδα ή όπερα της Βραζιλιας ανέβασε το μπαλέτο Ζορμπα κανένας επίσης δεν το ανέφερε. Είτε το θέλουν είτε όχι ή μουσική του παγκόσμιου Έλληνα θα ακούγεται!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μεγάλη αξία δίνετε στη δημοσιογραφία του τίποτα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Πάρτε μέρος στον διάλογο.

Σχόλια υβριστικά και σχόλια που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της εκάστοτε ανάρτησης, όπως επίσης και σχόλια που προκαλούν εντάσεις και διαπληκτισμούς, θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Επίσης ανώνυμα σχόλια δεν θα αναρτώνται.