Θα μπορούσε να είναι φωτογραφία από το προωθητικό έντυπο του 42ου Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητής |
Τόσο καιρό κάθομαι και μελετώ την επικαιρότητα. Από την
τελευταία φορά που σας έγραψα, επιγραμματικά μεσολάβησαν τα εξής:
-Τρομοκρατικά χτυπήματα σε Γαλλία, Τουρκία και Γερμανία
-Δημοψήφισμα του βρετανικού Λαού για το BREXIT,
-Αποτυχημένη (;) απόπειρα στρατιωτικού πραξικοπήματος
κατά του Ερντογάν στην Τουρκία,
-Νικήτρια του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ποδοσφαίρου 2016,
η Πορτογαλία.
Αν εξαιρέσουμε το τελευταίο, τα υπόλοιπα είναι θέματα που
η πλειονότητα των πολιτών στην χώρα μας «αγγίζουν» επιδερμικά και όχι σε βάθος.
Αν σε έχουν μάθει όμως στα ρηχά, πώς να μπεις στα βαθιά;
Θα μου πείτε, έχουμε χρόνο να συζητούμε τα αλλοδαπά, την
στιγμή που ο πρωθυπουργός ιδρώνει και ματώνει σε πολύωρα ταξίδια στις Κίνες,
ξεπουλώντας την πραμάτεια του; Τη στιγμή που η καρα-Αριστερή κυβέρνησή μας κατεβάζει
νομοσχέδια για τον εκλογικό νόμο, σε ένα κράτος που τα νομοσχέδιά του
υπαγορεύονται εδώ και χρόνια από Ε.Ε. και ΔΝΤ; Την στιγμή που ζούμε όλοι το
οικογενειακό δράμα του Κυριάκου Μητσοτάκη, του οποίου τα ψυχολογικά ζητήματα
βγήκαν πρόσφατα στο προσκήνιο με τις αναμνήσεις να ξανάρχονται, από τον καιρό
που έξι μηνών αντιστασιακός μπέμπης βρισκόταν πολιτικός κρατούμενος; Την ώρα
που καράβια με τόνους σκληρών ναρκωτικών σεργιανίζουν ανενόχλητα, «ασυνόδευτα» και
ατιμώρητα και οι φασίστες δολοφόνοι χρυσαυγήτες αποφυλακίζονται; Σεβαστόν. Το
δέχομαι.
Ευτυχώς όμως, ένα μέρος της νεολαίας μας παραμένει
περήφανο, σταθερό στις αξίες του και
πάντα συνειδητοποιημένο. Ο λόγος βέβαια γίνεται για την αγαπημένη μας
ΚΝΕ, που σε λιγότερο από ένα μήνα θα διεξάγει το Φεστιβάλ της, για 24η
χρονιά. Ενόψει του Φεστιβάλ λοιπόν, οι αγαπημένοι μας διοργανωτές εξέδωσαν το
επίσημο πρόγραμμα του τριημέρου (22-24/9/2016). Στο πρόγραμμα βέβαια
αναφέρονται αναλυτικά όλοι οι συντελεστές, καλλιτέχνες και λοιποί δημιουργοί
των έργων. Διαβάζουμε τα ονόματα όλων των συντελεστών, από τον υπεύθυνο της
παράστασης Καραγκιόζη στον Παιδότοπο, μέχρι τους καλλιτέχνες που απαρτίζουν το
ποντιακό και το λαϊκό γλέντι, ή τους stand up comedians και τα μαθητικά συγκροτήματα.
Το πρόγραμμα όμως έχει ένα κενό στην Παρασκευή 23/9.
Προφανώς, σκέφτηκα όταν το διαπίστωσα, θα οφείλεται σε παρέμβαση του Δαίμονα
του Τυπογραφείου. Όπως βλέπετε και στην παρακάτω φωτογραφία από την επίσημη
ιστοσελίδα της ΚΝΕ, στην παρουσίαση του έργου «Γράμματα από την Γερμανία»,
αναφέρεται ο …ενορχηστρωτής και οι ερμηνευτές, αλλά δεν αναφέρεται ο συνθέτης!
Αναγκάστηκα να το google-άρω
λοιπόν να μάθω κι εγώ ο αδαής ποιος είναι αυτός ο δημιουργός και έπεσα πάνω στο
όνομα του Μίκη Θεοδωράκη! Γούρλωσα τα μάτια σαν τον Κούλη και σκέφτηκα αμέσως
πως κάποιο λάθος θα έγινε. Δεν μπορεί, σκέφτηκα…
Φωτογραφική αποτύπωση από την επίσημη ιστοσελίδα της ΚΝΕ |
Δεν είναι δυνατόν, η περήφανη νεολαία του Κομμουνιστικού
Κόμματος Ελλάδος, που σύμφωνα με την ανακοίνωση του Φεστιβάλ εμπνέεται «…από τους μεγάλους αγώνες του λαού…», να
μην εμπνέεται κι από τον Αγώνα του Μίκη Θεοδωράκη! Προφανώς πρόκειται για
λάθος!
Δεν είναι δυνατόν, η μαχητική Κομμουνιστική Νεολαία
Ελλάδος, που τιμά τα 70 χρόνια από την
Ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού, να μην τιμά και τον Μίκη Θεοδωράκη, ως
Λοχαγό του Δημοκρατικού Στρατού! Σίγουρα πρόκειται για ιμπεριαλιστικό σαμποτάζ!
Δεν είναι δυνατόν η ΚΝΕ να παραλείπει εσκεμμένα το όνομα
του Μίκη Θεοδωράκη από το πρόγραμμα του Φεστιβάλ, την στιγμή που ο Γενικός
Γραμματέας, Δημήτρης Κουτσούμπας, δήλωνε πέρυσι τέτοια εποχή αναφερόμενος στον
Μίκη εκ μέρους της Κεντρικής Επιτροπής του κόμματος πως «Η πολιτιστική επανάσταση που έφερες, η συνεισφορά σου στην εργατική -
λαϊκή αφύπνιση, μέσα από τα υπέροχα τραγούδια σου, μέσα από όλο το ανυπέρβλητο
έργο σου, θα μας συνοδεύουν, θα συνοδεύουν την πορεία της Ελλάδας ''των
ταπεινών και καταφρονεμένων'', στον αιώνα τον άπαντα» (βλ. Η ευχετήρια επιστολή του Δημήτρη Κουτσούμπα στον Μίκη Θεοδωράκη)! Αυτό, τολμώ να σκεφτώ,
πως είναι έργο προβοκάτορα που τρύπωσε στα γραφεία της ΚΝΕ, έκλεψε το αρχικό
πρόγραμμα του Φεστιβάλ και αφαίρεσε το όνομα του Μίκη Θεοδωράκη από την
παρουσίαση των συντελεστών του έργου «Γράμματα από την Γερμανία»!
Επειδή τις παραπάνω απίστευτες σκέψεις λοιπόν ο νους μου
τις έδιωξε αμέσως, συμπέρανα λογικά –πως δεν το είχα σκεφτεί εξ αρχής;- πως το
έργο «Γράμματα από την Γερμανία» ΔΕΝ
ΗΤΑΝ το γνωστό έργο σε Μουσική Μίκη Θεοδωράκη και Στίχους Φώντα Λάδη πίσω στο
1975, αλλά κάποιο άλλο έργο. Συνωνυμία λοιπόν και τι μεγάλη σύμπτωση βέβαια να
τραγουδά αυτό το άλλο έργο η Αφροδίτη
Μάνου, η οποία, μεταξύ άλλων, ερμήνευσε και το έργο του Μίκη το 1975! Γι αυτό
επικοινώνησα με τους υπεύθυνους του Φεστιβάλ, για να μου το επιβεβαιώσουν και
να διώξω κάθε ανόητη σκέψη από το κεφάλι μου.
Ο τηλεφωνικός διάλογος, πήγε ως εξής:
(μετά τις χαιρετούρες)
Εγώ - Στο πρόγραμμα της Παρασκευής, 23/9, αναφέρεται το
έργο «Γράμματα από την Γερμανία». Πρόκειται για το γνωστό έργο του Μίκη
Θεοδωράκη, σε Στίχους του Φώντα Λάδη;
Σύντροφος – Αν σας πω πως δεν ξέρω; Ένα λεπτό να ρωτήσω
τον σύντροφο που βρίσκεται στα πολιτιστικά. (τον ρωτά).
Εγώ – Λοιπόν;
Σύντροφος – Τελικά ναι, αυτό είναι.
Εγώ – Γιατί όμως δεν
αναφέρεται το όνομα του Μίκη Θεοδωράκη;
Σύντροφος – Εμ, τι να σας πω. Μάλλον παράλειψη…
(χαιρετούρες)
Την στιγμή που συνειδητοποίησα λοιπόν πως όντως,
πρόκειται για το υπέροχο έργο του Μίκη Θεοδωράκη, χωρίς να αναφέρεται το όνομα
του Μίκη Θεοδωράκη στο Πρόγραμμα του Φεστιβάλ της ΚΝΕ, ήταν η στιγμή που δεν έπεσα
από τα σύννεφα.
Βρέθηκα να σιγοτραγουδώ, τους στίχους από ένα τραγούδι του δίσκου "Γράμματα από την Γερμανία":
Έστειλα στο κόμμα,
δέκα μάρκα ακόμα.
Μη γράψουν τ’ όνομά μου,
μόνο τ’ αρχικά μου.
Όχι πως φοβάμαι,
τι εργάτης θα `μαι
για τόσα όμως δεν κάνει
να χαλάν μελάνι.
Τα πολλά σαν πάρτε,
τ’ όνομά μου βάλτε,
και πλάνο και τομέα
και με κεφαλαία.
ΥΓ. Συμβολικό παράδειγμα για το πώς δρα ο πολιτικός χώρος
στην πολιτική μπανανία που ζούμε και μεγαλώνουν τα παιδιά μας. Ένα απλό παράδειγμα,
γιατί δεν μπορούμε να δράσουμε για το Κοινό καλό, έξω από τα μαγαζάκια μας. Ένα
απλό παράδειγμα Παιδείας, από έναν χώρο που θα μπορούσε να αποτελέσει την
διέξοδο μπροστά στα τείχη που ορθώνουν σήμερα Κρατισμός και Φασισμός. Και,
αγαπητοί σύντροφοι, ένα απλό παράδειγμα του γιατί το Κόμμα του Λαού (;) βρίσκεται
σήμερα στο 4-6% …
Ο Σπινθήρας
info@theodorakism.gr
Θα σας διηγηθώ μια ανάλογη ιστορία.
ΑπάντησηΔιαγραφή1997 και ο Χαρίλαος ο Φλωράκης συναντά τους γονείς μου τυχαία σ' ένα ταβερνάκι στο Κερατσίνι. (Να πω ότι με τον Χαρίλαο ήμασταν γείτονες και φίλοι οικογενειακά μιας και μέναμε στον ίδιο δρόμο από το 1978 έως το 1986.)
Ο Χαρίλαος λέει στη μαμά μου ότι έχουμε καιρό να τον επισκεφτούμε και μας καλεί στο σπίτι του. Πράγματι, μετά από μερικές μέρες πήγαμε.
Καθώς μιλούσαμε, μας ρωτά ο Χαρίλαος αν επρόκειτο να πάμε στην ετήσια γιορτή του κόμματος για την επέτειο της ίδρυσής του.
Του απαντώ ότι αν μιλήσει εκείνος θα πάμε. Μας απαντά ότι θα μιλήσει. "Θα έλθουμε για σένα, του λέω."
Την ημέρα της γιορτής πάμε στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Η περιφρούρηση δεν μας αφήνει να πλησιάσουμε τον Χαρίλαο αν και μας είχε κρατήσει θέση γιατί δεν είχαμε μαζί μας την πρόσκληση.
Καθόμαστε αλλού. Δίπλα στον Χαρίλαο η ΓΓ του κόμματος και δίπλα της ο Μίκης.
Δίπλα στον Μίκη ο Κρεμαστινός (βουλευτής του πασοκ) και δίπλα του ο Νικήτας Κακλαμάνης, αν θυμάμαι καλά, πάντως σίγουρα υπήρχε εκπρόσωπος της ΝΔ.
Στο πρόγραμμα είχε ανακοινωθεί ότι θα παίξει η ορχήστρα "Μίκης Θεοδωράκης" τη Ρωμιοσύνη και άλλα έργα του Μίκη.
Ξεκινά η εκδήλωση. Κανένας χαιρετισμός προς τους επισκέπτες. Για τον Μίκη σιωπή. Κοιτάζω μήπως είχε φύγει. Όχι εκεί ήταν.
Η εκδήλωση συνεχίζεται. Ομιλίες, μιλά ο Χαρίλαος τελευταίος. Τέλος ομιλιών. Ανακοίνωση της συναυλίας. Μας λένε τους τραγουδιστές, το έργο και τον ποιητή , αλλά δεν λένε τίποτα για τον συνθέτη. Ποιος έγραψε τη μουσική της Ρωμιοσύνης μένει κρυφό και ο δίμετρος συνθέτης που παρευρίσκεται είναι αόρατος...Φαίνεται μόνον εγώ κι η μάνα μου τον βλέπαμε.Ούτε την ορχήστρα του...αόρατου συνθέτη ανακοίνωσαν.
Αρχίζει η μουσική, ο Μακεδόνας τραγουδάει, εμείς σε αναμμένα κάρβουνα.
Ο Χαρίλαος φευγει κάποια στιγμή. Μετά από λίγα λεπτά, ο Μίκης σηκώνεται σιωπηλά και αποχωρεί μόνος αλλά αγέρωχος από το στάδιο, ενώ η ορχήστρα του παίζει το έργο του.
Λέω στη μάνα μου: "Πάμε να φύγουμε τώρα!". Σηκωνόμαστε και καταβαίνουμε κάτω από τις κερκίδες. Αναζητώ κάποιον από τους διοργανωτές. Βρίσκω έναν και του λέω:
-Γεια σας λέγομαι τάδε, εσείς πώς λέγεστε;
Μου λέει το όνομά του.
-Γιατί δεν ανακοινώσατε το όνομα του συνθέτη και πρώην βουλευτή του κόμματος; ρωτώ.
-Ποιανού; με ρωτά
-Του Μίκη Θεοδωράκη! απαντώ
-Δεν προβλέπεται, μου απαντά.
-Αυτή τη στιγμή στη γιορτή του Κομμουνιστικού Κόμματος βρίσκονται εκπρόσωποι του ελληνικού κοινοβουλίου, γιατί δεν τους αναγγείλατε; ρωτώ.
-Δεν προβλέπεται, απαντά
-Τον Μίκη γιατί δεν τον αναγγείλατε; ξαναρωτώ
-Δεν προβλέπεται, ξανα-απαντά.
-Από ποιον θα έπρεπε να είχε προβλεφθεί; ρωτώ
-Από τον υπεύθυνο της οργανωτικής επιτροπής, μου απαντά.
-Πού είναι; Θέλω να του μιλήσω, επιμένω
-Εγώ είμαι, μου απαντά.
-Είστε αναιδής, ανάγωγος και αγενής, του λέω. Κι αυτό δεν ταιριάζει με το ήθος του ΚΚΕ που γνώρισα εγώ.
Του γυρίζουμε την πλάτη και φεύγουμε.Ψάχνω τους δημοσιογράφους, αλλά για κακή μου τύχη είχαν φύγει όλοι μόλις έφυγε ο Μίκης.
Αν υπάρχει κάποια φωτογραφία από την εκδήλωση, η λήψη, λογικά, θα είναι ως εξής: Ο Χαρίλαος, η κ. Παπαρήγα καθισμένη σταυροπόδι με τους γλουτούς ελαφρά ανασηκωμένους και προτεταμμένους προς τον Μίκη και την πλάτη της γυρισμένη, ο Μίκης και οι προαναφερθέντες βουλευτές.
Οπότε όπως καταλαβαίνεις αγαπητέ μου Σπινθήρα είναι και θέμα αισθητικής.
Γιατί όπως είχε πει κι ο Νίτσε "η αισθητική είναι η ηθική του μέλλοντος".
Υστερόγραφο: Καθώς φεύγαμε οι νεολαίοι χόρευαν χασαποσέρβικο ένα από τα λαϊκά τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και σήκωναν σκόνη με τις αρβύλες τους...
... και για τις δυο περιπτώσεις... ντροπή...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑχ βρε σπινθηρα τι πας και σκαλιζεις. " Μη μου τους κύκλους ταραττε"
ΑπάντησηΔιαγραφήΜ.Π.
Υ.Γ. Ο Μίκης κάποια στιγμή παρότρυνε να προσπαθήσουμε να περάσουμε τις ιδέες της Σπιθας στους υποστηρικτές και ψηφοφόρους του ΚΚΕ. Παντα με στόχο την δημιουργία του Παλλαϊκού Μετώπου. Προφανώς απλα δεν προβλέπεται για "αυτούς". Κρίμα.
H "αγαπη" της ΚΝΕ για τον ΜΙΚΗ ειναι...γνωστη...κραταει χρονια αυτη η κολονια...εδω λοιπον κολλαει αυτο που λεει ο λαος...ο λυκος (βλεπε ΚΝΕ) και αν εγερασε...παντως ο ΜΙΚΗΣ πηρε την ρεβανς απο το Κομμα..κοτζαμ γιορτη για τα 90 χρονια του εκανε...και δωστου λογοι και δωστου παρατες...ΚΟΥΦΙΑ ΛΟΓΙΑ ΣΥΝΤΡΟΦΟΙ..Ποτε δεν τον χωνεψατε .απο κατι τετοια ομως η φραση "Κομμα του Λαου" εχει προ πολλου χασει το νοημα της!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΣΤΕΛΙΟΣ
To έργο αυτό έχει μείνει θαμμένο μέχρι σήμερα. Γράφτηκε το 1966 και απαγορεύτηκε αμέσως. Κυκλοφόρησε δε σε δίσκο 9 χρόνια μετά τη σύνθεσή του σε πρώτη εκτέλεση το 1975 με ερμηνευτές τους Γιώργο Ζωγράφο, Γιάννη Θωμόπουλο και Άννα Βίσση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαθ όλη την διάρκεια της μεταπολίτευσης, εξακολούθησε να παραμένει θαμμένο.
Τώρα έρχεται η ΚΝΕ και αποσιωπά το γεγονός ότι συνθέτης αυτού του έργου είναι ο Μίκης Θεοδωράκης.
Έχουμε λοιπόν για αυτό το έργο: Λογοκρισία προ χούντας, λογοκρισία χούντας, λογοκρισία μεταπολίτευσης και... λογοκρισία Κομμουνιστικής Νεολαίας Ελλάδας!!
Δεν ξέρω αν όλα αυτά είναι σε γνώση της ηγεσίας του ΚΚΕ ή απλά αποτελούν αυθαίρετες πρακτικές κάποιων μικρών ή μεσαίων στελεχών της ΚΝΕ, αλλά ούτε με νοιάζει, διότι το αποτέλεσμα για μένα είναι το ίδιο!
Επιβεβαιώνεται απόλυτα ο Μίκης Θεοδωράκης όταν επανειλημμένες φορές έχει πει και δηλώσει ότι το τρίγωνο της φίμωσης του έργου του απ' την μεταπολίτευση έως σήμερα είναι το εξής: ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ - ΚΝΕ - ΠΑΣΟΚ (όπου ΠΑΣΟΚ μπορείτε άνετα να βάλετε ΣΥΡΙΖΑ).
Η μουσική του Μίκη είναι -τώρα και μερικές δεκαετίες - η μουσική όλων των Ελλήνων. Το ΚΚΕ βέβαια την ''οικοιοποιήθηκε'' θεωρώντας ότι είναι ο μοναδικός και πλέον γνήσιος εκφραστής των αγώνων του λαού. Κάθε φωνή αμφισβήτησης όπως αυτή του Μίκη θεωρείται τουλάχιστον ανεπιθύμητη για την Κεντρική εξουσία του ΚΚΕ. Μοιραία λοιπόν θα είχε ακόμα και ο Μίκης αυτή την αντιμετώπιση.
ΔιαγραφήΛυπηρό, αλλά αναμενόμενο....