Σας παρουσιάζουμε, ακόμη, ένα βίντεο που βρήκαμε – προφανώς από το αρχείο της ΕΡΤ, για το οποίο ακόμη περιμένουμε επίσημη απάντηση για την τύχη του – με μια σπάνια συνέντευξη του ποιητή Γιάννη Ρίτσου και του συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, με θέμα τους τον «Επιτάφιο».
Ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος διαβάζει την ποίηση του «Επιταφίου» και μας δίνει τη γνώμη του για την ποίηση που εξανθρωπίζει, που δίνει οράματα και που μπορεί να μας οδηγήσει από την παρακμή στην ανάταση.
Ακούμε και βλέπουμε την ερμηνεία του «Επιταφίου» από τη Μαρία Φαραντούρη υπό τη διεύθυνση του Μίκη.
Ο Μίκης Θεοδωράκης αναφέρεται και στις στιγμές της πρώτης επαφής του με το έργο που του έστειλε ο Ρίτσος. Μελοποίησε επτά από τα ποιήματα και τα έστειλε στον Ρίτσο. Για τον ποιητή, όπως ο ίδιος δηλώνει, ήταν τα πρώτα ποιήματά του που μελοποιούνταν. Διαπίστωσε πως η μια τέχνη πλησίασε κι έδεσε αρμονικά με την άλλη. Ένα συμβάν, μια φωτογραφία, μια απεργία, ένας θάνατος έγινε ποιητικό γεγονός, σύμβολο, γέννησε ένα έργο που εμπεριέχει διαχρονικά το έπος του ελληνικού λαού.
Ο ποιητής Γιάννης Ρίτσος διαβάζει την ποίηση του «Επιταφίου» και μας δίνει τη γνώμη του για την ποίηση που εξανθρωπίζει, που δίνει οράματα και που μπορεί να μας οδηγήσει από την παρακμή στην ανάταση.
Ακούμε και βλέπουμε την ερμηνεία του «Επιταφίου» από τη Μαρία Φαραντούρη υπό τη διεύθυνση του Μίκη.
Ο Μίκης Θεοδωράκης αναφέρεται και στις στιγμές της πρώτης επαφής του με το έργο που του έστειλε ο Ρίτσος. Μελοποίησε επτά από τα ποιήματα και τα έστειλε στον Ρίτσο. Για τον ποιητή, όπως ο ίδιος δηλώνει, ήταν τα πρώτα ποιήματά του που μελοποιούνταν. Διαπίστωσε πως η μια τέχνη πλησίασε κι έδεσε αρμονικά με την άλλη. Ένα συμβάν, μια φωτογραφία, μια απεργία, ένας θάνατος έγινε ποιητικό γεγονός, σύμβολο, γέννησε ένα έργο που εμπεριέχει διαχρονικά το έπος του ελληνικού λαού.
Και οι δυο μεγάλοι δημιουργοί μας διδάσκουν ότι η τέχνη, η δημιουργία τροφοδοτείται και ωριμάζει με τα γεγονότα και θέλει και την συνεπικουρία της προσωπικής ωρίμανσης.
Όπως ο Μίκης δηλώνει, στο Παρίσι, όπου ο Ρίτσος του έστειλε τον Επιτάφιο, είχε πάει για να σπουδάσει συμφωνική μουσική. Τη συμφωνική μουσική την ονομάζει επίσημη σύζυγο. Αλλά έχει πάντα την «αγαπημένη» του, τη λαϊκή μουσική. Στον Επιτάφιο γράφει λαϊκή μουσική. Συνταιριάζει αρμονικά όλα τα ακούσματά του. «Ακούει» και δένει όλα τα αισθητικά και ιστορικά βιώματά του. Σ’ αυτό το έργο η ποίηση του Ρίτσου απελευθέρωσε όλη αυτή τη «μουσική τοιχογραφία» που συνέθετε τα βιώματα του Μίκη.
Να σας αφήσουμε να παρακολουθήσετε το βίντεο αναφέροντας – όχι κατά λέξη – κάποιες σκέψεις / λόγια του Μίκη για τη σημασία της ελληνικής ποίησης και των Ελλήνων ποιητών, που κράτησαν ζωντανά τα οράματα και την ευαισθησία του ελληνικού λαού. Είπε χαρακτηριστικά πως η μελοποιημένη ποίηση των ποιητών μας έκανε την Ομορφιά της Ποίησης να γίνει Ομορφιά της ζωής μας.
Όπως ο Μίκης δηλώνει, στο Παρίσι, όπου ο Ρίτσος του έστειλε τον Επιτάφιο, είχε πάει για να σπουδάσει συμφωνική μουσική. Τη συμφωνική μουσική την ονομάζει επίσημη σύζυγο. Αλλά έχει πάντα την «αγαπημένη» του, τη λαϊκή μουσική. Στον Επιτάφιο γράφει λαϊκή μουσική. Συνταιριάζει αρμονικά όλα τα ακούσματά του. «Ακούει» και δένει όλα τα αισθητικά και ιστορικά βιώματά του. Σ’ αυτό το έργο η ποίηση του Ρίτσου απελευθέρωσε όλη αυτή τη «μουσική τοιχογραφία» που συνέθετε τα βιώματα του Μίκη.
Να σας αφήσουμε να παρακολουθήσετε το βίντεο αναφέροντας – όχι κατά λέξη – κάποιες σκέψεις / λόγια του Μίκη για τη σημασία της ελληνικής ποίησης και των Ελλήνων ποιητών, που κράτησαν ζωντανά τα οράματα και την ευαισθησία του ελληνικού λαού. Είπε χαρακτηριστικά πως η μελοποιημένη ποίηση των ποιητών μας έκανε την Ομορφιά της Ποίησης να γίνει Ομορφιά της ζωής μας.
ΠΗΓΗ http://www.lamprakides.gr/blog/?p=621
Θεσσαλονίκη, Μάης 1936: Η ζωή και ο θάνατος του Τάσου Τούση, του ανθρώπου που έγινε σύμβολο
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://aftercrisisblog.blogspot.com/2014/04/blog-post_30.html