Πέμπτη, 5 Ιουνίου 2014

Διάλογος στον Θεοδωρακισμό για το ΑΝΤΙΜΑΝΙΦΕΣΤΟ του Μίκη Θεοδωράκη

Λίγες μόνο ώρες μετά τη λήξη των Δημοτικών και Ευρωπαϊκών Εκλογών του 2014 στη χώρα μας και αισθανόμαστε ακόμη περισσότερο την ανάγκη για να ξεφύγουμε από αυτήν την πραγματικότητα! Μία πραγματικότητα που δε μας αξίζει, που δεν αξίζει σε κανέναν Λαό και σε κανέναν άνθρωπο!

Σε κανέναν άνθρωπο δεν αξίζει να πέφτει θύμα εκμετάλλευσης. Σε κανέναν άνθρωπο δεν αξίζει να του ορίζουν άλλοι τη μοίρα του. Σε κανέναν άνθρωπο δεν αξίζει να του στερούν τη δυνατότητα να είναι «άνθρωπος». Η «ζούγκλα» της καθημερινότητας μας αποδεικνύει περίτρανα πως ισχύουν όλα τα παραπάνω. Και αν η Αληθινή Δημοκρατία θα άφηνε περιθώρια και ελπίδες διόρθωσης ή ανατροπής όλων αυτών, η ψευδοδημοκρατία, κεκαλυμμένη Ολιγαρχία, που υφιστάμεθα εδώ και δεκαετίες, δεν αφήνει κανένα περιθώριο, παρά μόνο συνέχισης της κατηφόρας. Η περίοδος των τελευταίων εβδομάδων το απέδειξε με τον πλέον προφανή τρόπο.

Τις τελευταίες δεκαετίες, με κορύφωση την εποχή του Μνημονίου για τη χώρα μας - κυρίως - η Κοινωνία μας γίνεται όλο και λιγότερο «ανθρώπινη». Μία μη «ανθρώπινη» Κοινωνία Ανθρώπων! Και βάσει της θεωρίας του Μίκη Θεοδωράκη «περί Ανθρωπομονάδων», όταν φτάσουμε στο τελευταίο επίπεδο αριθμού «ανθρωπομονάδων» μέσα μας, θα έχουμε μετατραπεί ανεπιστρεπτί σε ανθρώπινα «ζόμπι»! 

Η λύση λοιπόν σε προσωπικό, κοινωνικό και ευρύτερο επίπεδο, θα έρθει από την αύξηση των «ανθρωπομονάδων» στα μέλη μίας Κοινωνίας. Πως θα επιτευχθεί η αύξηση των ανθρωπομονάδων; Με την κατακόρυφη αύξηση του ελεύθερου χρόνου των ανθρώπων. Oι σημερινές κοινωνίες όμως της Δύσης, αλλά και της Ανατολής, τελικώς αυξάνουν ή μειώνουν τον ελεύθερο χρόνο; 

Η προσπάθεια της αύξησης των «ανθρωπομονάδων» σε συνθήκες σαν τις σημερινές, σημαίνει διαρκής, ανένδοτος, ριζοσπαστικός Αγώνας, κατ’ αρχάς κόντρα στον κακό εαυτό μας, και έπειτα απέναντι σε όσους επιθυμούν τους πολλούς γονατισμένους, για να περνούν από πάνω τους οι λίγοι «ισχυροί»…

ΕΝΑΡΞΗ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΣΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΣΜΟ
ΓΙΑ ΤΟ «ΑΝΤΙΜΑΝΙΦΕΣΤΟ» ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

Με αφορμή τα παραπάνω, θεωρούμε κατάλληλη τη στιγμή να ξεκινήσουμε μέσω της ιστοσελίδας του Θεοδωρακισμού, έναν Διάλογο διαρκείας, με βάση την ομιλία «Περί Ανθρωπομονάδων» ή πιο γνωστή ως «Αντιμανιφέστο» του Μίκη Θεοδωράκη. 

Θεωρούμε δε, πως η Ιδέα όπως παρουσιάζεται στο «Αντιμανιφέστο», σε συνδυασμό με τη φιλοσοφία της «Συμπαντικής Αρμονίας», την Λύση της «Ουδετερότητας» για τη χώρα μας και την «Δίκαιη Ανισότητα», θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν την ιδανική «μαγιά» για την παρασκευή μίας καινούργιας Κοινωνίας, που θα μπορούσε να λάμψει και να εμπνεύσει κάθε Λαό της Γης.

Καλούμε λοιπόν σήμερα όλους τους αναγνώστες της ιστοσελίδας και όλους τους φίλους, «επώνυμους» κι «ανώνυμους», να λάβουν μέρος στον Διάλογο, να τοποθετηθούν, να σχολιάσουν ή να προτείνουν, βάσει του κειμένου «Αντιμανιφέστο» του Μίκη Θεοδωράκη. Η συμμετοχή είναι η μόνη διέξοδος στα προβλήματα ενός Λαού και ο Διάλογος, είναι η ιδανική αρχή…


Αθήνα, 5 Ιουνίου 2014


Οι Συντελεστές του Θεοδωρακισμού



6 σχόλια:

  1. ΤΟ ΑΝΤΙΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΝΑΔΕΣ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ,ΑΞΙΖΕΙ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΕΛΛΗΝΑ !!!!!!!!!!EINAI ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΟΝΙΟΛΟΓΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΒΑΘΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΚΩΝ ΔΟΜΩΝ ΠΟΥ ΑΠΟΜΥΖΟΥΝ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ,ΤΙΣ ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΝΑΔΕΣ ΤΟΥ. O MIKHΣ ΜΕ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΚΑΙ ΔΙΕΙΣΔΥΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ,ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΙ ΟΤΙ Ο ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΠΟΙΗΜΕΝΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΠΙΜΑ ΔΙΑΜΟΡΦΟΜΕΝΟΣ ΕΤΣΙ ΠΟΥ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΚΥΡΙΩΣ ΜΕΓΑΛΟΥΠΟΛΕΩΝ ,ΝΑ ΜΗ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ΧΡΟΝΟΣ ΟΥΤΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ,ΟΥΤΕ ΨΥΧΙΚΟΣ ,ΔΙΑΝΟΗΤΙΚΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΣΤΟΧΑΣΤΕΙ ΟΣΑ ΤΑΧΥΤΑΤΑ ΤΡΕΧΟΥΝ ΓΥΡΩ ΤΟΥ. ΣΚΟΠΟΣ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΑΠΟΜΕΝΕΙ ΧΡΟΝΟΣ ΓΙΑ ΣΚΕΨΗ ,ΚΡΙΣΗ ,ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ. ΜΕΤΑΤΡΕΠΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΕ ΕΝΑ ΡΟΜΠΟΤ ΠΟΥ ΤΡΕΧΕΙ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΕΙ ΝΑ ΔΙΕΚΠΕΡΑΙΩΣΕΙ ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥ , ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟΧΕΥΕΙ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙ ΝΑ ΧΕΙΡΑΓΩΓΕΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΦΟΥ ΕΧΕΙ ΚΑΤΑΠΝΙΞΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΤΟΥΣ ΔΡΑΣΗ ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΤΙΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΝΑ ΠΑΙΡΝΟΝΤΑΙ ΕΡΗΜΗΝ ΤΟΥΣ. Ο ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΣΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΛΟΤΗΤΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟ ΒΑΘΟΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ. ΘΕΩΡΩ ΤΟΝ ΔΙΑΛΟΓΟ ΑΥΤΟ ΠΟΛΥΤΙΜΟ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΥΤΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ,ΓΙΑΤΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΤΟ ΑΝΤΜΑΝΙΦΕΣΤΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΕΙ ΑΦΕΝΟΣ,ΕΡΓΑΛΕΙΟ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΟΜΟΝΑΔΩΝ,ΑΦΕΤΕΡΟΥ ΟΔΗΓΟ ΣΕ ΜΙΑ ΠΟΡΕΙΑ ΜΕΤΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΑΠΟ ΑΠΛΑ ΟΝΤΑ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑ ΟΝΤΑ ΟΠΩΣ Ο ΑΛΛΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΣΟΦΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΟΡΙΖΕΙ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το Αντιμανιφέστο του Μίκη, είναι η πεμπτουσία των κοινωνιολογικών θεωριών, για μία δημιουργική ζωή. Την ανθρώπινη ζωή ! Περιγράφει το ιδανικό μοντέλο μιας ανθρώπινης κοινωνίας.
    Το Σύστημα, έχει μετατρέψει τις εργασιακές σχέσεις των ανθρώπων σε σχέσεις υποταγής και πειθαρχίας. Το δράμα είναι, ότι οι υποταγμένοι θεωρούν την πειθαρχία βασικό τους προτέρημα αλλά και το μέσο με το οποίο θα οδηγηθούν στην επιβράβευση, ανούσια πάντοτε, που θα τους δώσει απλώς άλλο ένα κίνητρο παρατεινόμενης υποταγής.
    Υπάρχει μία θέση στην οποία ορίζουν κάποιοι ότι πρέπει να τοποθετηθείς κι εσύ απλώς πρέπει να πεις : «ευχαρίστως»… και όταν σιγά – σιγά σου διαμορφώσουν το ωράριο εργασίας στα δικά τους δεδομένα, απλώς συμμορφώνεσαι…

    Υπάρχουν όμως ανάμεσά μας, οι τολμηροί και ελεύθεροι, εκείνοι οι οποίοι «δεν συνεμορφώθησαν προς τας υποδείξεις». Καθημερινά δίνουν έναν αγώνα, πιστεύοντας ακράδαντα ότι τελικά «ο τολμών νικά», έτοιμοι όμως για όλα τα ενδεχόμενα…

    Στο γεμάτο σοφία ελληνικό αλφάβητο, μετά το στ΄= 6 (ώρες εργασίας), ακολουθούν τα γράμματα : Ζ Η Θ Ι (που ως λέξη, είναι η προστακτική του ρήματος ζω) = ΖΗΣΕ !!

    Μαρία Γραικούση

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Μικης εκτος απο μεγιστος συνθετης αποτελεσε και αποτελει ενα βαθια φιλοσοφημενο ατομο που εχει βασικες και αδιαπραγματευτες αρχες απο τις οποιες ξεκινα η σκεψη του. Μπροστα απο ολα λοιπον ειναι ο Ανθρωπος και η Ζωη. Ο ανθρωπος πρεπει να του δοθει η ευκαιρια να μαθει, να εκπαιδευτει και να δημιουργησει. Η εργασια πρεπει να ειναι το μεσον που θα του επιτρεψει την αναπτυξη και την δημιουργικοτητα. Δεν μπορει να ειναι αυτοσκοπος. Τι εχει λοιπον πετυχει λοιπον ο καπιταλισμος ? αφηνοντας εκατομμυρα ανεργους ωστε να υπαρχει απλετη προσφορα φτηνης εργασιας, αναγκαζει τους υπολοπους εργαζομενους να δουλευουν 10-12 ωρες την ημερα, καταργωντας ολα τα εργασiακα δκαιωματα, αργιες, αδειες κλπ. απο τον φοβο μηπως καποiος απο τς στρατιες των ανεργων τους παρει την δουλεια !!!! Ετσι βεβαια ο ανθρωπος δεν ζει και δεν ειναι ανθρωπος αφου δεν εχει καθολου χρονο να αναπτυξε το πνευμα του. Ετσι ο καπιταλισμος δεν κινδυνευει , ταϊζει με "ακινδυνη" και ελεγχομενη κουλτουρα τον εξουθενωμενο εργαζομενο και τον απελπισμενο ανεργο που απλα τους εναλασσει ρολους ωστε να μην πεθαινουν απο την πεινα. Στην αρχη εβαλε τον κοσμο στο παιχνιδι της καταναλωσης, προσφεροντας του ¨αυξησεις" και φτηνα δανεια, με κινητρο την καταναλωση το lifestyle την καθιερωση προτυπων μακρυα απο καθε πνευματικη εξελiξη και δημουργια και ξαφνικα αντι να προσφερει εργασια στον αυξανομενο πληθυσμο μειωνοντας τις ωρες εργασιας, πηρε πισω την αγοραστιικη δυναμη (αφου ειχε δημουργησει αναγκες κα υποχρεωσεις - βλεπε δανεια-) απολυοντας εκατομμυρια και αναγκαζοντας τους υπολοιπους να δουλευουν νυχτα μερα ωστε στοιχειωδως να ανταποκριθουν στις υποχρεωσεις τους. Να γατι λοιπον οι πνευματικοι δημιουργοι λιγοστευουν και οι πνευματικες δημιουργιες εξαφανζονται σιγα σιγα. Δεν εχει παρα να συγκρινει κανεις απλα την πνευματικη ανθηση της δεκαετιας του 60 με το σημερινο χαλι της Παολας και του Παντελιδη!!! Ετσι ομως οπως ειπαμε οι ανθρωποι ειναι ελεγχομενοι, πολλη δουλεια, λιγο καναπε το βραδυ με τουρκικα σηριαλ κα ηλιθιες εκπομπες και νανι ....και ξανα δουλεια, ή συνεχες τρεξιμο για να βρεθει μια δουλεια οτι κι οτι με οσα οσα. Ετσι το συστημα δεν κινδυνευει. Ο καπιταλισμος εχει αποδειξει πολλες φορες στο παρελθον οτι βρισκει τροπους και επιβιιωνει ακομα κι οταν ολα φαινοντα αδιεξοδα, με πολεμους, με λιτοτητα και εκφοβισμο, με αυξησεις και αυξηση της καταναλωσης ενιοτε. Ο καπιταλισμος ενα μονο φοβαται, την ελευθερη σκεψη, την πνευματικη εξελιξη και δημιουργικοτητα που εκ των πραγματων θα αμφισβητησει τον συγχρονο τροπο ζωης αρα ολη την βαση του συστηματος. Πρεπει λοπον με καθε τροπο να τα σταματησει ολα αυτα, ελεγχοντας τιις κυβερνησεις, τους πολιτικους και ολα τα ΜΜΕ, παντα βρισκονται προθυμους "υπαλληλους" που με κινητρο μια παραπανω αμοιβη γινονται πιστοι υπηρετες των σκοπων του συστηματος. Οσο δε για την Δημοκρατια που μας προσφερεται, ηδη εχουμε διαπιστωσει οι περισσοτεροι οτι τιποτα δεν αλλαζει. Οι εναλασσομενοι διαχειριστες σε τοπικο επιπεδο της παγκοσμιας δακυβερνησης ειναι αναλωσιμοι υπαληλισκοι που εντος 24ωρου εξαφανζοντα αν προσπαθησουν να αναπτυξουν πρωτοβουλιες εξω απο το συστημα. Ειναι λοιπον ολα ματαια και χαμενα? Μονο αν ο λαος συνειδητοποιησει ολα αυτα και μεσα απο αυτον τον λαο βγουν νεοι ηγετες που θα μπορεσουν να απεξαρτησουν την χωρα απο οικονομικες και πολιτκες δεσμευσεις, συνεργαστουν ισοτιμα και χωρις αποκλεισμους με ολες τς ισχυρες δυναμεις, καταφερουν να κανουν δικαιες και προς το συμφερον του λαου συμφωνιες στα πραγματα που εχουμε πλεονεκτηματα σαν χωρα, ητοι πολιτισμο, αγροτκη οικονομια, τουρισμο, ναυτιλια και εκμεταλλευση υπογειου πλουτου υπαρχει ελπδα. Πολυ δυσκολο, αλλα οχι αδυνατον. Το πιο δυσκολο ειναι να ξυπνησει ο λαος και να καταλαβει τη δυναμη του, αυτο που φοβαταιι δηλαδη το συστημα και φροντιζει να τον κρατα σε μονιμη αναγκη, ανασφαλεια και πνευματικα κοιμισμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απ' τα σημαντικότερα κείμενα που έχω διαβάσει. Ο άνθρωπος θα γίνει πραγματικά ελεύθερος, πνευματικά και κοινωνικά, μόνο όταν βγει έξω απ' τον κύκλο παραγωγής. Μόνο δηλαδή όταν αποκτήσει άπλετο ελεύθερο χρόνο, τον οποίο θα αξιοποιήσει για να δημιουργήσει πνευματικά έργα και σχέσεις με τους άλλους ανθρώπους.

    Προς τα εκεί θα πρέπει η σύγχρονη αριστερά να κατευθύνει την πολιτική της. Προς μια νέα κοινωνία που θα αυξάνει όσο το δυνατόν περισσότερο τον ελεύθερο χρόνο του ανθρώπου.

    Πως; Βάζοντας τις μηχανές και τα ρομπότ να δουλεύουν ασταμάτητα στην παραγωγή και εξοικονομώντας οι άνθρωποι τους μισθούς των ρομπότ, τους οποίους έτσι κι αλλιώς θα πληρώνονταν αν έκαναν την δουλειά οι ίδιοι...

    Αυτό δεν μπορεί να γίνει σε συνθήκες καπιταλιστικής ανάπτυξης όμως, ούτε σε συνθήκες διαχείρισής του ώστε να γίνει καλύτερος. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο ανατρέποντάς τον.

    Σε κάθε περίπτωση δηλαδή, η σύγκρουση με τον καπιταλισμό είναι μονόδρομος, αν οι άνθρωποι επιθυμούν να γίνουν πραγματικά άνθρωποι.

    Δυστυχώς η αριστερά τα ξέχασε όλα αυτά και πήγε τις τελευταίες δεκαετίες σε λογική διαχείρισης του καπιταλισμού. Η αριστερά έπαψε να είναι επαναστατική και ριζοσπαστική και κατέντησε σοσιαλδημοκρατία.

    Το κείμενο αυτό του Μίκη Θεοδωράκη θα έπρεπε να αποτελεί το κύριο στοιχείο σκέψης και ζύμωσης όλων των αριστερών κομμάτων της Ευρώπης.

    Παναγιώτης


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πρέπει να μεταφράσετε αυτό το κείμενο σε 5-6 Ευρωπαικές γλώσσες και να το στείλετε παντού στο εξωτερικό, σε κόμματα, σε διεθνή forums, σε κινήματα, σε πρεσβείες, ΠΑΝΤΟΥ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Εξαιρετικό το κείμενο του Μίκη!
    Και αν θυμηθούμε τον Πλάτωνα, σύμφωνα με τον οποίο ο όρος "αγαθόν" ταυτίζεται με την πραγματική ευτυχία και μάλιστα με τις βασικές προυποθέσεις της:βιολογικά αγαθά (υγεία, ρώμη, σωματικό κάλλος), οικονομική άνεση, πνευματικά χαρίσματα, ηθική ανωτερότητα, κοινωνική καταξίωση (Πλάτων Πρωταγόρας μεταφρ-σχόλια Ηλίας Σπυρόπουλος εκδ ΖΗΤΡΟΣ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Πάρτε μέρος στον διάλογο.
Σχόλια υβριστικά και σχόλια που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της εκάστοτε ανάρτησης, όπως επίσης και σχόλια που προκαλούν εντάσεις και διαπληκτισμούς, θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Επίσης ανώνυμα σχόλια δεν θα αναρτώνται.