Aπάντηση - σχόλιο του Μίκη Θεοδωράκη σε αναγνώστη του Θεοδωρακισμού

Αγαπητοί αναγνώστες,
Ο Μίκης Θεοδωράκης μας έστειλε ένα σχόλιο - απάντηση σε σχόλιο που έγινε απ' τον αναγνώστη του Θεοδωρακισμού Αλέξανδρο Παπακωνσταντίνου στην ανάρτηση ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΙΣΜΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ. Επειδή θεωρούμε ότι είναι πολύ σημαντικό το σχόλιο του Μίκη Θεοδωράκη, αποφασίσαμε να κάνουμε γι´ αυτό ξεχωριστή ανάρτηση.

Οι συντελεστές του Θεοδωρακισμού

Το σχόλιο του Αλέξανδρου Παπακωνσταντίνου είναι το κάτωθι:


Οπωσδήποτε η μορφή του Μικη αποτελεί μιαν από τις εμβληματικότερες μορφές στην Νεοελληνική Ιστορία και κανείς δεν μπορεί να μην θαυμάσει και να μην σεβασθεί βεβαίως την τεράστια καλλιτεχνική προσφορά του. 
Αναμφισβήτητο επίσης γεγονός ότι ο Μίκης "παράγει πολιτική"!
Όμως εγώ σε αυτούς τους φίλους που τον οριοθετούν στις παρυφές του "μοναδικού πραγματικού αριστερού" γιατί επιτίθενται μετά μανίας στο ΚΚΕ για εκείνη την μπερδεμένη "ιστορία" της συγκυβέρνησης με την δεξιά (που σε τελική ανάλυση κυρίαρχο ρόλο είχε πάιξει και ο τότε Συνασπισμός) και αντίθετα δίνουν τόσο εύκολα συγχωροχάρτι σε κάποιον που και έχει πει εκείνο το ανεπανάληπτο "Ή Καραμανλής ή τα Τανκς" και επίσης διετέλεσε μέχρι και ...Υπουργός σε Κυβέρνηση της δεξιάς???
Με τόσο ...επιλεκτική μνήμη, πώς θα συντάξουμε στρατιά ενάντια στα δεινά των νεοφιλελεύθερων μνημονίων και στις δυνάμεις που τα δημιουργούν?

Ακολουθεί αυτούσιο του σχόλιο - απάντηση που μας έστειλε ο Μίκης Θεοδωράκης.


Αγαπητέ κ. Παπακωνσταντίνου,
            
Υπάρχει η Πολιτική Σκέψη και το Πολιτικό Ήθος. Το πλατύ ποτάμι που χύνεται στη θάλασσα είναι το κύριο στοιχείο που ξεχωρίζει και που εκφράζει τον Πολιτικό που βάζει τα Συμφέροντα του Λαού του πάνω από τα δικά του. Σε κάθε περίπτωση, χωρίς εξαιρέσεις. Αυτό είναι το Πολιτικό Ήθος.
            
Ο ρόλος της Πολιτικής Σκέψης είναι να εξασφαλίζει την συνεχή και ομαλή πορεία του Ποταμού προς τη θάλασσα. προς το Μέλλον. Πώς θα ξεπεράσει λ.χ. ένα φράγμα; Στο σημείο αυτό μπορεί να υπάρξουν πολλές πολιτικές σκέψεις, ιδέες, προτάσεις κλπ. που κρίνονται από την ορθότητά τους, την επιτυχία ή την αποτυχία τους. Στοιχεία δηλαδή που κρίνονται με βάση το αν εξασφαλίζουν την πορεία του Ποταμού ή όχι.
            
Στην περίπτωση λ.χ. του Συμφώνου Μόσχας-Βερολίνου η απόφαση των Σοβιετικών θεωρήθηκε από τους αδαείς ως προδοτική ενέργεια του Στάλιν, που δήθεν είχε γίνει … χιτλερικός! Ενώ στην πραγματικότητα ήταν ενέργεια τακτικού χαρακτήρα για να διευκολυνθεί η  πορεία του Ποταμού (της Σοβιετικής Ένωσης) προς την θάλασσα (τη Νίκη). Τέτοια ιστορικά παραδείγματα υπάρχουν πολλά.
            
Στην περίπτωση για την οποία με κατηγορείτε, η θάλασσα για μένα ήταν η πτώση της Χούντας. Δηλαδή σ’ αυτό απέβλεπε το πολιτικό μου Ήθος: Να σπάσει το φράγμα που εμπόδιζε το Ποτάμι (Ελληνικό Λαό) να κυλήσει ελεύθερο προς την θάλασσα (Ελευθερία).
            
Κατά την άποψή μου την εποχή εκείνη υπήρχαν μπροστά μας δυο δρόμοι:

Ο πρώτος ήταν η μετωπική επίθεση. Όμως κατά τη γνώμη μου, απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτό ήταν η ενότητα όλων των αντιστασιακών οργανώσεων.

Ο δεύτερος (αν δεν ήταν εφικτός ο πρώτος) ήταν να περάσει το ποτάμι μέσα από το φράγμα, δηλ. μια λύση αποδεκτή από το τότε Σύστημα.
            
Προσωπικά αγωνίστηκα για την πρώτη λύση. Κατ’ αρχήν μέσα στην Ελλάδα. Παρανομία, δημιουργία του ΠΑΜ, σύλληψη και φυλάκιση στην Μπουμπουλίνας, Φυλακές Αβέρωφ, Ζάτουνα, Ωρωπός. Και μετά έξω από την Ελλάδα με συνεχείς προσπάθειες με την ιδιότητα του Προέδρου του ΠΑΜ για να εξασφαλιστεί η ενότητα-συμπόρευση με το ΠΑΚ του Α. Παπανδρέου, την «Δημοκρατική Άμυνα», τους «Υπερασπιστές της Δημοκρατίας» και τους «Ελεύθερους Έλληνες» σε επίπεδο αντιστασιακών οργανώσεων αλλά και η ενότητα-συμπόρευση του ΚΚΕ με το ΚΚΕ εσωτερικού σε επίπεδο Αριστεράς.
            
Έκανα εκατοντάδες συναντήσεις με τους ηγέτες όλων αυτών των οργανώσεων, αφού πρώτα δημιούργησα το «Εθνικό Αντιστασιακό Συμβούλιο» (ΕΑΣ) μέσα στο οποίο θα έπρεπε να στεγαστούμε για να συνεργαστούμε προκειμένου να ετοιμάσουμε τον Λαό, ώστε να φτάσουμε σε σημείο να χτυπήσουμε μετωπικά τη Χούντα.
            
Η ενότητα των αντιχουντικών δυνάμεων δεν έγινε ποτέ. Το Ποτάμι-Λαός σταμάτησε την πορεία του και άρχισε να μεταβάλλεται σε τέλμα. Τότε εγώ ο ίδιος πήρα την πρωτοβουλία (1973) για την πραγματοποίηση της δεύτερης λύσης αναλαμβάνοντας την ευθύνη μπροστά στον ελληνικό Λαό και την ιστορία. Τελικά το Ποτάμι-Λαός ξεπέρασε το Φράγμα-Χούντα και συνέχισε την πορεία του προς το Μέλλον.

Αν μη τι άλλο κ. Παπακωνσταντίνου, με τη θυσία μου αυτή σας εξασφάλισα το δικαίωμα να μιλάτε σήμερα ελεύθερα, δικαίωμα που η χούντα μας είχε στερήσει. Σας φαίνεται περίεργο ή υπερβολικό ίσως που μιλώ για «θυσία»; Θα μπορούσα πολύ εύκολα να παριστάνω κι εγώ τον υπερεπαναστάτη εκ του ασφαλούς από τη στιγμή που βγήκα στο εξωτερικό αδιαφορώντας αν κάποιοι άλλοι ήταν ακόμα στις φυλακές και στις εξορίες αντί να στηρίξω την μόνη εφικτή τη στιγμή εκείνη λύση εκθέτοντας τον εαυτό μου στις κατηγορίες των «ακραιφνών» εκ του ασφαλούς «επαναστατών», στις παραποιήσεις και στρεβλώσεις των απόψεών μου, στις κάθε είδους συκοφαντίες. Δεν είναι όμως δίκαιο να με κατηγορείτε, όπως και τόσοι άλλοι (δυστυχώς μόνο από την Αριστερά) γιατί με τη θυσία μου αυτή έγινα ευάλωτος και εύκολος στόχος (έτσι νομίζετε…) για όσους διαφωνούν με την Ηθική μου στάση που τόσο πολύ ενόχλησε αυτούς για τους οποίους Πολιτική είναι να ρίχνει λάσπη ο ένας στον άλλο, ουσιαστικά για ένα έδρανο στη Βουλή των Ελλήνων αδιαφορώντας αν με τη στάση τους αυτή ο Ποταμός ξαναγίνεται τέλμα, σαν αυτό που δημιούργησε η «για πρώτη φορά Αριστερά».

Μίκης Θεοδωράκης

Σχόλια

  1. Σεβόμενος τόσο την τεράστια πολιτισμική αλλά και αγωνιστική προσφορά σας και έχοντας το θάρρος της γνώμης μου να την εκφέρω εδώ στην ιστοσελίδα αυτή , που ακόμα και ο πιό άσχετος θα αντιλαμβανόταν ότι πρόκειται για μια ιστοσελίδα θαυμαστών σας, θα ήθελα να υπογραμμίσω ότι ουδεμία πρόθεση ψόγου είχε η αναφορά μου στις προσωπικές πολιτικές επιλογές και τακτικές σας, ούτε επίσης να αποτελέσει οιανδήποτε αιχμή ενάντια στην αναμφισβήτη αντιστασιακή και αγωνιστική σας ιστορία, αλλά να παραλληλήσει το θέμα των "ιστορικών ευθυνών" όπως αυτές επιλεκτικά επιρρίπτονται. Και με αυτή την έννοια, η αναφορά μου στις πολιτκές επιλογές σας δεν είχε κατακριτέο χαρακτήρα, αλλά χρησιμοποιήθηκε σαν παράδειγμα για την επιλεκτικότητα των κατηγοριών ορισμένων. Και δεν νομίζω να ξέφυγα από τα πραγματικά ιστορικά γεγονότα και να σας συκοφάντησα ή να τα διαστρέβλωσα κάπου. Αναφέρθηκα ρητά σε ότι ακριβώς είχατε πέι και σε ότι ακριβώς κάνατε. Με κάθε δε σεβασμό, επιτρέψατέ μου να πιστεύω ότι το γεγονός ότι σήμερα μπορώ να ομιλώ ελεύθερα δεν το χρωστώ ΜΟΝΟ σε εσάς, αλά σε ΟΛΟΥΣ σας εσάς που αγωνιστήκατε για την Ελευθερία και ίσως και ολίγον στον ίδιο μου τον εαυτό. Το γεγονός και μόνο ότι είχα την τόλμη στο χώρο αυτό να εκφράσω μια γνώμη που σας δυσαρέστησε (και που ειλικρινά λυπάμαι γι αυτό γιατί πρόθεσή μου δεν ήταν αυτή), ελπίζω να σας αποδεικνύει ότι για την Ελευθερία ίσως και κάποιοι άλλοι να έχουν αγωνιστεί, άσχετα αν δεν ήταν τόσο επώνυμοι όσο εσείς.
    Με σεβασμό,
    Αλέξανδρος Παπακωνσταντίνου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. κ.Παπακωνσταντίνου,

      Βεβαίως και είμαστε μια ιστοσελίδα θαυμαστών. Είμαστε απλοί ανώνυμοι άνθρωποι που αγαπούμε τον Μίκη Θεοδωράκη και θαυμάζουμε το έργο του στο σύνολό του και έχουμε βάλει ως στόχο της ζωής μας την διάδοσή του.

      Αυτά σε ότι αφορά εμάς.

      Να είστε καλά.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ τον Ηγέτη που μου χάρισε την ελευθερία,να διαλέξω (ως πολίτης τής "μεταπολιτευτικής" γενιάς) αν θα συμμορφωθώ στον κυκεώνα που επακολούθησε ή αν θα λιμοκτονήσω !

      Διαγραφή
  2. Και άριστα φυσικά κάνετε. Τιμάτε έναν πραγματικό ογκόλιθο του Νεοεεληνικού Πολιτισμού και έναν Αγωνιστή. Όμως όπως υπογάμισα στην απάντησή μου στον Σεβαστό Μίκη, δεν νομίζω να τον "συκοφάντησα" κάπου. Αναφέρθηκα σε λεγόμενά του και συγκεκριμένες επιλογές του, για τις οποίες φρονώ ότι δεν υπήρχε κανένας λόγος να αιτιολγήσει σε εμένα, δικές του ήταν και σίγουρα υπαγορευόταν από δικούς του επίσης λόγους που είναι σεβαστοί.
    Θέλω να πιστεύω ότι η εκφορά του λόγου μου ήταν κόσμια και ότι επίσης το ερώτημά μου είχε πραγματική βάση. Αν δεν είχε, ζητώ συγνώμη. Επίσης δράττομαι της ευκαιρείας να συγχαρώ τη διαχείριση αυτής της εξαιρετικής ιστοσελίδας για την αντικειμενικότητά της καθώς και για την αυταπόδεικτη εντιμότητά της να δημοσιεύσει ένα σχόλιο που δυσαρέστησε τον σε όλους μας αγαπητό Μίκη, άσχετα αν πρόθεσή μου δεν ήταν κάτι τέτοιο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. κ.Παπακωνσταντίνου δεν είπαμε εμείς ότι συκοφαντήσατε κανέναν. Κάνατε ένα σχόλιο και ο κ.Θεοδωράκης αισθάνθηκε την ανάγκη να σας απαντήσει. Όπως είχατε το δικαίωμα να γράψετε αυτά που γράψατε επωνύμως, έτσι είχε και το δικαίωμα ο κ.Θεοδωράκης να σας απαντήσει. Το σχόλιό σας δεν περιείχε καμία ύβρη και γι' αυτό το δημοσιεύσαμε (λογοκρισία δεν κάνουμε ποτέ αν τα σχόλια δεν είναι υβριστικά). Περιείχε όμως πολιτική μομφή για δύο κορυφαίες ιστορικές επιλογές του Μίκη Θεοδωράκη. Και γι´ αυτό σας απάντησε.

      Οι αναγνώστες θα κρίνουν.

      Στο μέλλον υποσχόμαστε να αναρτήσουμε κάθε πτυχή των δύο αυτών κορυφαίων πολιτικών επιλογών του Μίκη Θεοδωράκη, επιλογές για τις οποίες εμείς είμαστε υπερήφανοι.

      α) την λύση Καραμανλή που έγινε ευρέως γνωστή ως "Καραμανλής ή Τάνκς"
      β) το χρονικό και τους λόγους της συνεργασίας του με την ΝΔ.


      Ευχαριστούμε.

      Διαγραφή
  3. Ορθότατη η παρατήρηση του αναγνώστη, ο οποίος πραγματικά αναφέρθηκε σε γεγονότα όπως αυτά έγιναν.
    Εγώ, δεν αντιλαμβάνομαι το απολογητικό ύφος του κ. Θεοδωράκη, αλλά περισσότερο δεν αντιλαμβάνομαι και την διαπίστωσή του ότι χάρις σ΄αυτόν και στους αγώνες του μπορεί ο αναγνώστης που σχολίασε να σχολιάζει!
    Και πολύ ορθά ο αναγνώστης του το επισημαίνει, ευγενικά μεν, αλλά και πολύ εύστοχα!
    Εκτός αν ο κ. Θεοδωράκης διαθέτει μαντικές ικανότητες ούτως ώστε να γνωρίζει την προσωπική ιστορία και διαδρομή του καθενός μας προς τον δρόμο της ελευθερίας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Mα κ.Βρανα, τα γεγονότα αυτά σαφώς και έγιναν. Σαφώς και πήρε πρωτοβουλία ο κ.Θεοδωράκης για λύση Καραμανλή το 73, όπως και έγινε το 74. Και σαφώς συνεργάστηκε με την ΝΔ. Αλλά διαφορετικά τα ερμηνεύει ο καθένας αυτά τα γεγονότα. Και ο κ.Παπακωνσταντίνου τα ανέφερε ως κάτι μεμπτό, ως κατηγορία, όπως αντιλαμβάνεστε, ενώ η ιστορική αλήθεια είναι ότι ο κ.Θεοδωράκης είχε δίκιο και στις δύο περιπτώσεις.

      Στην πρώτη περίπτωση επανήλθε η Δημοκρατία. Αν δεν είχαμε πάει σε λύση Καραμανλή το 74' (απ' την στιγμή που δεν έπεσε η χούντα απ' τον αντιστεκόμενο λαό όπως διαρκώς προσπαθούσε ο κ.Θεοδωράκης) θα είχαμε διαιώνιση της χούντας επί μακρόν. Θα είχαμε πάει σε πολυετή χούντα, τύπου Πινοσέτ.

      Και στην δεύτερη περίπτωση, ο κ.Θεοδωράκης συνεργάστηκε με την ΝΔ για να χτυπηθεί ο κύριος υπεύθυνος της διάλυσης της Ελληνικής πολιτικής ζωής και κοινωνίας, Ανδρέας Παπανδρέου, εξαιτίας της καταστροφικής οκταετούς διακυβέρνησης του οποίου, η Ελλάδα σάπιζε απ' τα σκάνδαλα, τον αυριανισμό, τον λαϊκισμό και την φαυλότητα.

      Δυστυχώς ο Μίκης Θεοδωράκης δεν εισακούεται ποτέ σε "πραγματικό χρόνο" όταν δρα και εκφράζεται πολιτικά και έτσι δικαιώνεται πάντα δεκαετίες μετά, αφού η Ελλάδα στο μεταξύ όμως γίνεται σκέτα ερείπια...

      Διαγραφή
    2. Τονίζω: Σεβόμενος και αναγνωρίζοντας τους αγώνες του Μίκη για Δημοκρατία και Ελευθερία, η χούντα δεν έπεσε εξ' αιτίας του Μίκη, για όνομα του Θεού!!!
      'Επεσε κυρίως εξ΄αιτίας της άφρονος πολιτικής της που δημιούργησε το πραξικόπημα στην Ηρωϊκή Κύπρο και το συνεπακόλουθο αδιέξοδο που επακολούθησε.
      Τι θέλετε να μας πείτε: Ότι μόνο ο Μίκης αντιτάχθηκε στην χούντα? Τόσοι αντιστασιακοί που σάπισαν και μαρτύρησαν στα μπουντρούμια της ΕΑΤ/ΕΣΑ τι κάναν? Εσωτερικό τουρισμό?
      Λίγη μετριοπάθεια δεν θα έβλαπτε!

      Διαγραφή
    3. ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ24 Αυγούστου 2015 στις 10:35 π.μ.

      Μα σταματήστε επιτέλους τη φτηνή προπαγάνδα. Διαβάστε και λίγο Θεοδωράκη, δε θα πάθετε τίποτα! Ο Μίκης πάντα τιμά και εξυμνεί τους αληθινούς Αγωνιστές της Ελευθερίας, τους συντρόφους του στα μακρονήσια, τα βασανιστήρια και τις εξορίες... Τόσα βιβλία, τόσα άρθρα, τόσα κείμενα...

      Σταματήστε να επιμένετε και να επαναλαμβάνετε μία φράση με σκοπό να "μείνει", κατά τη γκεμπελική τακτική. Για κάθε σχόλιό σας θα έχετε και μία απάντηση που θα αντιπροσωπεύει τη λογική έναντι της παράνοιας.

      Διαγραφή
  4. Θυμάμαι ήμουν εννέα ετών όταν ο Μίκης έκανε την πρώτη του συναυλία στο Καραϊσκάκη αμέσως μετά την πτώση της χούντας. Ο πατέρας μου, μού είπε:

    "Σήμερα θα πάμε να δούμε εκείνον που έφερε την δημοκρατία".

    "Τί είναι η δημοκρατία;", ρώτησα εγώ. Ο πατέρας μου μού εξήγησε.

    "Ποιος είναι αυτός που την έφερε;", ρώτησα.

    "Μίκης Θεοδωράκης, ονομάζεται και είναι συνθέτης, δηλαδή γράφει τραγούδια", απάντησε ο πατέρας.

    "Και πώς την έφερε αυτή τη δημοκρατία; τί έκανε;", επέμενα εγώ.

    "Θα σου εξηγήσω στο δρόμο", είπε ο πατέρας και ξεκινήσαμε για το γήπεδο Καραϊσκάκη.
    Και μου εξήγησε. Μιλούσε και τα μάτια του έλαμπαν. Χαμογελούσε, ένιωθε την κάθε λέξη, έλεγε "ο Μίκης" και νόμιζα ότι μιλούσε για κάποιον θεό.

    Στο μυαλό του πατέρα μου είχε καταγραφεί ότι ο Μίκης ήταν "εκείνος που έφερε τη δημοκρατία". Δεν ήταν ο μόνος. Όλοι του οι φίλοι το ίδιο έλεγαν.

    Εγώ αυτό να πω για την λύση Καραμανλή, που δεν ήταν 'Καραμανλής ή τανκς". Αλλά ακόμα κι αν έτσι το έλεγε ο Μίκης, άδικο θα είχε;

    Και κάτι ακόμα: 150 αριστεροί κρατούμενοι έγραψαν επιστολή προς τον Καραμανλή και εξουσιοδότησαν τον Μίκη να τού την στείλει. Ζητούσαν την παρέμβαση του Καραμανλή για την αποκατάσταση της δημοκρατίας. Αυτό έγινε το 1970.
    Η επιστολή βρίσκεται στο βιβλίο του Μίκη "Το χρέος". Έχει επανακυκλοφορήσει από το 2011.
    Για τη "λύση Καραμανλή" γνώριζαν από πριν και το ΚΚΕ και το ΚΚΕ Εσωτερικού. Κανένα από τα δύο κόμματα δεν του είπε ότι ήταν λάθος πριν κάνει τις δηλώσεις στο Λονδίνο.
    Τον κατέκριναν μετά τη νομιμοποίηση τους και κάποιοι αφού έχτισαν την καριέρα τους...

    Εποικοδομητική κριτική μπορούμε όλοι να κάνουμε. Και να διαφωνούμε αλλά με επιχειρήματα. Γενικά όμως, καλό θα είναι, εμείς οι "άκαπνοι" να είμαστε προσεκτικοί και φειδωλοί στις κρίσεις μας για τους "καπνισμένους"...




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. κύριε Μίκη,

    Μία παρατήρηση έχω να κάνω. Η συγκεκριμένη κριτική που εξηγεί ο Κος Παπακωνσταντίνου, η "διαφωνία για την Ηθική στάση" σας, όπως λέτε, δεν έρχεται μόνο από άτομα τα οποία "Πολιτική είναι να ρίχνει λάσπη ο ένας στον άλλο, ουσιαστικά για ένα έδρανο στη Βουλή των Ελλήνων".
    Έρχεται επίσης από άτομα τα οποία βρίσκονταν ακόμα στις εξορίες μέχρι την τελευταία στιγμή, και ανήκαν στο ΚΚΕ. Άτομα τα οποία δεν ήταν καθόλου "επαναστάτες εκ του ασφαλούς' όπως λέτε και εσείς.

    Το λέω αυτό γιατί διαβάζοντας την απάντησή σας, κάπως έτσι το κατάλαβα.

    Τις καλημέρες μου.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Τόσο η απάντηση του ΜΘ στον κ. Παπακωσταντίνου (που δεν είναι απολογητική αλλά διευκρινιστική της θέσης του ΜΘ στα γεγονότα της εποχής εκείνης), όσο και τα στοιχεία που παραθέτει η Νατάσα Βούλγαρη, είναι πολύ σημαντικά κομμάτια του ιστορικού πάζλ, που αποκαθιστούν τη μεγάλη συμβολή του Μίκη Θεοδωράκη στην έξοδο της Χώρας από τον ζυγό της Χούντας. Και, σχολιάζοντας τα γραφόμενα του κ. Βρανά, θέλω να πώ πως ο ΜΘ δεν προσβάλει κανέναν (για το άν έκανε αγώνα ή πόσο αγώνα έκανε) όταν μιλά για το τί έκανε ο ίδιος. Και, την αξία αυτού που προσέφερε στην Πατρίδα, τόσο στην περίοδο της Γερμανικής κατοχής, όσο και στην περίοδο της Χουντικής κατοχής,δεν την αμφισβητεί κανένας Έλληνας με αντικειμενική σκέψη. Την ίδια αξία έχει και ο αγώνας του επί της τρέχουσας Οικονομικής κατοχής, που βιώνουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ24 Αυγούστου 2015 στις 10:27 π.μ.

    Καλημέρα σε όλους τους φίλους και συγγνώμη αν σας χαλάσω το ήρεμο κλίμα διαλόγου, αλλά αυτά που διαβάζουμε μας σηκώνουν τις τρίχες.

    Ο Μεγάλος Μίκης απαντά σε αναγνώστη/σχολιαστή σχετικά με τη περίπτωση Καραμανλή και ο φίλος αναγνώστης το βλέπει ως ...απολογητική απάντηση! Αυτό και μόνο αποδεικνύει πως κάποιοι θέλουν πολύ δουλειά ακόμη στην αντίληψή τους (με όσα δεινά αυτό συνεπάγεται για τη Κοινωνία μας). Ο Μίκης όχι μόνο δεν φαίνεται να απολογήθηκε, αλλά επιδιώκωντας τον Διάλογο παντού και με όλους από την αρχή της κοινωνικής και πολιτικής του δράσης, όντας ο Μίκης που γνωρίζουμε ("επώνυμο" τον αποκάλεσε ο "ανώνυμος" φίλος), απάντησε σε ένα σχόλιο ενός ιστολογίου, θέτωντας παράλληλα θέματα που έχουν εξηγηθεί σε δεκάδες βιβλία (τα οποία βέβαια το 90% των Ελλήνων αγνοεί. Εντάξει, Μίκης είναι, δεν είναι και η βαθυστόχαστη Χρυσιϊδα Δημουλίδου. Σωστά;). Πόσοι "επώνυμοι" το κάνουν αυτό κύριοι Παπακωνσταντίνου και Βρανά; Πόσοι επιδιώκουν τον διάλογο και πόσοι δε κρύβονται πίσω από καρέκλες, βιτρίνες και γραφεία;

    Και μετά από την απάντηση του Μίκη, που στάθηκε ο φίλος αναγνώστης/σχολιαστής; Στη φράση "...σας εξασφάλισα το δικαίωμα να μιλάτε σήμερα ελεύθερα...", τάχα μου επειδή λέει ο σοφός αναγνώστης: "...για την Ελευθερία, ίσως και κάποιοι άλλοι να έχουν αγωνιστεί...". Δηλαδή τι ακριβώς θέλετε κε Παπακωνσταντίνου, να επανέλθει δεύτερη φορά ο κος Θεοδωράκης για να σας εξηγήσει και το όταν λέει "...σας εξασφάλισα", σαφώς και εννοεί την ιδιότητα του Αντιστασιακού και του Αγωνιστή γενικά, όπου αυτή υπάρχει, και όχι συγκεκριμένα το πρόσωπό του;;; Όσο για την επιλογή "Καραμανλής ή τανκς", ουδέν σχόλιο κάνατε στη συνέχεια, ενώ στην ουσία, σε αυτό αφορούσε η τοποθέτηση του κου Θεοδωράκη! Προφανώς και η πρωτοπόρα στάση του Μίκη Θεοδωράκη στην Ενότητα των Αντιστασιακών και δη Αριστερών δυνάμεων είναι ιδιαίτερα δυσνόητη και "μακρινή", αν κάποιος έχει συνηθίσει "μαντριά" και αγκυλώσεις κάθε τύπου.Γι' αυτό όμως δεν ευθύνεται ο Μίκης Θεοδωράκης.

    Οι παραπάνω λεπτομέρειες όμως, έγιναν σαφώς πιο ευδιάκριτες τα τελευταία πέντε χρόνια, που -όπως και επι επταετίας- ξανά ο Μίκης βγήκε ΠΡΩΤΟΣ μπροστά στον Αντιμνημονιακό Αγώνα (όσο και αν δεν αρέσει η λέξη "αντιμνημονιακός" σε κάποιους αγκυλωμένους) και πρώτος στην Ενότητα των αντιστασιακών δυνάμεων. Ξανά όμως, χωρίς αποτέλεσμα μέχρι τώρα, διότι, το είπαμε... είναι θέμα Αντίληψης και Αγκυλώσεων. Η αλήθεια παραμένει αλήθεια όμως και αν κάποιοι ήμασταν νέοι ή αγέννητοι για να είμαστε μάρτυρες της πρωτοπορίας του Μίκη το '67, το 2010 ήμασταν κάτι παραπάνω από μάρτυρες. Ήμασταν πλάι του τον Φεβρουάριο του 2012 όταν ο 88χρονος Μίκης έπεσε -ο μόνος για δύο φορές!- μέσα στα ΜΑΤ και τα χημικά στη Πλατεία Συντάγματος, συνεχίζοντας την Αντίσταση που ξεκίνησε πριν από 75 χρόνια. Και για να σας προλάβω, δεν ήταν μόνος, είχε και τον Γιώργο Κασιμάτη μαζί του και τον Μανώλη Γλέζο και κάποιους ακόμη που τον ακολούθησαν. Δείτε σας παρακαλώ όμως, σήμερα τρία χρόνια μετά, που βρίσκονται οι άλλοι εκτός του αξιότιμου κου Κασσιμάτη (Γλέζος-Ευρωβουλή, Μαριάς-βουλευτής/ευρωβουλευτής, Γκλέτσος-αρχηγός κόμματος/Τελείας, κτλ)...

    Με εκτίμηση,

    Χρ. Σωτ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Μίκης Θεοδωράκης κατά την διάρκεια την χούντας σήκωσε σταυρό μαρτυρίου. Και κατά την διάρκεια της μεταπολίτευσης σήκωσε ΠΑΛΙ σταυρό μαρτυρίου (και εξαιτίας της Λύσης Καραμανλή και εξαιτίας άλλων λόγων)! Αυτό δεν έχει ξανά γίνει στα παγκόσμια χρονικά της πολιτικής! Αυτοί όμως που κατηγόρησαν την Λύση Καραμανλή και εκείνον που το είπε, ευνοήθηκαν από αυτήν την λύση! Το ΚΚΕ νομιμοποιήθηκε! Οι Πασοκογενείς πολιτικοί της Δημοκρατικής Άμυνας, της Ένωσης Κέντρου και του ίδιου του ΠΑΣΟΚ που θίχτηκαν και περισσότερο (βλέπεις ήθελαν να έρθει ο Ανδρέας 7 χρόνια νωρίτερα στην εξουσία και γι' αυτό τρελάθηκαν με αυτό που είπε ο Θεοδωράκης), έγιναν υπουργοί, βουλευτές και κρατικοί αξιωματούχοι, το 1981 (εξαιτίας της ομαλής Δημοκρατικής πορείας που εμπεδώθηκε στην χώρα απ' την Λύση Καραμανλή)! Όλοι ευνοήθηκαν, εκτός από εκείνον που θυσίασε τον εαυτό του, την προσωπική του ζωή και την οικογενειακή του ηρεμία και πήρε το βάρος και την ευθύνη αυτής της απόφασης!

    Ντροπή τους!

    Και συγχαρητήρια στον μεγάλο Έλληνα Μίκη Θεοδωράκη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Ν.Δ ΜΕ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ

    1988-Σκάνδαλο Κοσκωτά. Καταγγελία Θεοδωράκη. Δημιουργία Συνασπισμού. Ο Θεοδωράκης αποκλείεται.
    1989- Επίσκεψη των τριών αρχηγών (Μητσοτάκη, Φλωράκη, Κύρκου) στον τότε πρόεδρο της δημοκρατίας κ. Στεφανόπουλο για την κάθαρση και την αντιμετώπιση του αυριανισμού και της τρομοκρατίας.

    Επιστολή Θεοδωράκη στην Ελευθεροτυπία, με την οποία προφητεύει τη συγκυβέρνηση ΝΔ-Συνασπισμού. Καθυβρίζεται από όλα τα προοδευτικά έντυπα.
    Εκλογές, κυβέρνηση Ν.Δ. -ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ.

    Προκηρύσσονται εκλογές 1990.

    Είχε προηγηθεί η επιστολή Μαγκάκη-Αρσένη που μεταξύ άλλων αναφέρει:
    Κατηγορούμε το ΠΑΣΟΚ και τον Α. Παπανδρέου γιατί προέβη:
    -Στην κομματική άλωση του δημοσίου

    Τον κατηγορούμε:
    -για την καταρράκωση των θεσμών
    -για την κρίση αξιοπιστίας
    -για την έλλειψη φερέγγυου πολιτικού λόγου
    -για λαϊκισμό επικίνδυνο για τη δημοκρατία
    -για αυθαίρετες και αυταρχικές πράξεις
    [...]
    -για παρακυβένηση
    -για παρακράτος, βία, τραμπουκισμό, εκχυδαϊσμό
    -για κυκλώματα και συμφέροντα
    [...]
    -για στροφή προς τη Δεξιά
    και τέλος, για πόλωση που οδηγεί στον εθνικό διχασμό. ( "Ο Πολιτικός Θεοδωράκης" του Παύλου Β. Πετρίδη, εκδ. Προσκήνιο σελ. 371,372)

    Εκλογές 1990 Ο Μίκης έχει προτείνει στον Συνασπισμό να μπει στο ψηφοδέλτιο. Αρνούνται.
    Ο Μίκης αποσύρεται στο Παρίσι. Ο Μητσοτάκης του τηλεφωνά και του προτείνει να μπει στο Επικρατείας. Ο Θεοδωράκης θέτει δύο όρους: Κάθαρση και αντιμετώπιση της Τρομοκρατίας. Ο Μητσοτάκης δέχεται. Ο Μίκης εκλέγεται.

    Οικουμενική κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Ζολώτα. Στην οικουμενική συμμετέχουν: ΝΔ-ΠΑΣΟΚ-ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ.

    Ο Θεοδωράκης κατηγορείται ότι "συνεργάστηκε με την δεξιά".

    Οι φανατικοί φίλοι του τον στηρίζουν με συνέπεια την απομόνωσή τους.

    Σύμφωνα με τα τότε στοιχεία το 2% των ψηφοφόρων της Αριστεράς ακολούθησε τον Μίκη Θεοδωράκη και ψήφισε ΝΔ. Το πασοκ σημείωσε την πρώτη μεγάλη του ήττα. Ήττα που, τελικά, το οδήγησε στην καταστροφή του.

    Ο Μίκης, σταυρώθηκε τότε αλλά κατόρθωσε να μην γίνει πραγματικότητα ο φόβος των κ. Μαγκάκη και Αρσένη για εθνικό διχασμό.

    Κάποιοι τότε, αφού σταύρωσαν τον Μίκη, τον λόγχιζαν επάνω στον σταυρό.Κι έτσι έφτιαξαν κομματικές, δημοσιογραφικές, καλλιτεχνικές και άλλες καριέρες.

    Ο Μάνος Χατζιδάκις ήταν ο μόνος που τον στήριξε δημόσια. Είχε πει το περίφημο:"και πλάτυνε πολύ η Νέα Δημοκρατία για να χωρέσει έναν ολόκληρο Θεοδωράκη".

    Ο Μίκης το δικό του χρέος προς την πατρίδα και το σοσιαλιστικό όραμα το έκανε και με το παραπάνω.

    Ας κάνουμε κι εμείς το ένα τοις χιλίοις από αυτά που έκανε ο Μίκης επί 70 χρόνια και μετά ας τον κρίνουμε για τα..."λάθη" του...














    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Παρακολουθώ τον Μίκη και την πορεία του από το 1963. Όλα αυτά τα χρόνια προσπαθώ να καταγράψω την μοναδική του -παγκοσμίως- προσπάθεια για ένα καλλίτερο κόσμο. Στα πλαίσια της προσπάθειας δημιούργησα σειρά ντοκιμαντέρ για τον ίδιο και το έργο του και έγραψα την βιογραφία του με τίτλο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΑΔΑ. Στόχος μου να φέρω στην επιφάνεια την ουσία της μοναδικής του πολύπλευρης δημιουργίας και να δώσω απαντήσεις σε ερωτήματα για τις πολιτικές του αποφάσεις. Όσοι ενδιαφέρονται πραγματικά να μάθουν τα βασικά για τον παγκόσμιο Έλληνα, υπάρχουν δεκάδες βιβλία και χιλιάδες ντοκουμέντα που καταγράφουν την ουσία της Θεοδωράκειας σκέψης. Όσοι διαλέγουν να ασχολούνται με την επιφάνεια και όχι το βάθος του έργου του Μίκη, θα συνεχίζουν να ερμηνεύουν κατά το δοκούν θέσεις, απόψεις και προτάσεις του Μίκη. Είτε πρόκειται για άτομα που δεν γνωρίζουν και δεν θέλουν να μάθουν είτε για κακοπροαίρετους. Αν βέβαια ο Μίκης δεν έλεγε πάντα την άποψή του και περιοριζόταν στην καλλιτεχνική του δημιουργία δεν θα υπήρχε πρόβλημα. Θα ήταν για όλους τους Έλληνες ο Μέγιστος. Έλα όμως που κάνει το λάθος να ακολουθεί το ΧΡΕΟΣ του προς την Πατρίδα, ανεξάρτητα αν πολλές φορές ούτε εμείς οι πλέον κοντινοί του αδυνατούμε να κατανοήσουμε αυτά που ο ίδιος με το χάρισμα που του έδωσε η Παγκόσμια Αρμονία, μπορεί να προβλέπει gia τα μελλούμενα, όπως το κατέγραψε ο άλλος μεγάλος Κρητικός δημιουργός, ο Νίκος Καζαντζάκης : Τρελός θεωρείται αυτός που μπορεί να δει αυτά που δεν βλέπουν οι πολλοί...
    Αυτό τα λέει όλα.
    Γιώργος Λογοθέτης www.theodorakisstory.gr

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kύριε Λογοθέτη σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για το σχόλιο και για την τιμή που μας κάνετε.

      Διαγραφή
  11. Α' ΜΕΡΟΣ

    Αυτός ο αντιιστορικός και βαθιά προσβλητικός διάλογος για τον οικουμενικό και διαχρονικό Μίκη Θεοδωράκη δείχνει ολοφάνερα το μέγιστο διαχρονικό λάθος όλης της Αριστεράς σε όλη τη γη, το οποίο σαλαμοποίησε και ταλανίζει το αριστερό κίνημα όλου του κόσμου, αφού το αυτό το προπατορικό αμάρτημα ξεστράτισε από τν αρχή τον άθρωπο και τον οδήγησε στον ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΟ κάθε ΙΔΕΑΣ, κάθε θρησκείας, κάθε φιλοσοφίας, κάθε ιδεολογίας, κάθε πολιτισμού.
    Το μέγα αυτό λάθος είναι ότι ο άθρωπος πίστεψε και πιστεύει ότι υπάρχουν ΑΘΡΩΠΙΝΕΣ ΑΥΘΕΝΤΙΕΣ!..., οι οποίες κρίνουν και αποφασίζουν δήθεν ΑΛΑΘΗΤΑ.

    Όμως η γυμνή αλήθεια, που είναι το ωραιότερο παναιώνιο γυμνό, είναι ότι δεν υπάρχουν ανθρώπινες αυθεντίες ούτε αλάθητοι αθρώποι. Δυο ενδεικτικά και απόμακρα παραδείγματα είναι ετούτα:

    Ο ΗΡΑΚΛΕΙΤΟΣ είναι ο πατέρας του Υλισμού κι όμως πίστευε στην ύπαρξη της ψυχής!

    Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ είναι ο μεγάλος φιλόσοφος της γης, κι όμως ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ήταν υπέρ της δ ο υ λ ε ί α ς! Κανένας όμως μέχρι σήμερα δεν αμφισβήτησε την πελώρια πανανθρώπινη αξία τους. Και μην ξεχνάμε μάλιστα εδώ ότι το σπόρο του Μαρξισμού τον έριξε ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ, μιλώντας πρώτος για υπερεργασία!...(Ο ΜΑΡΞ, στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ, αναφέρεται πολλές φορές στον Αριστοτέλη!...)

    Επομένως, εσφαλμένα ο άθρωπος πιστεύει σε αθρώπινες αυθεντίες που οδηγούν μαθηματικά στους κάθε λογής δομγματισμούς, οι οποίοι είναι αυτοκαταστροφικοί.

    Ο ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ με την ατέλειωτη τραγωδιακή προσφορά του στον άθρωπο δικαιούται και να είναι ακαπίστρωτος στη σκέψη και δίκαια να είναι οργισμένος.Και η οργή του δικαιώματος είναι σίγουρα εργαλείο άδολης αγωνιστικότητας και ανεύρεσης της αλήθειας.

    Τον ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ μέχρι πριν 40 χρόνια τον ήξερα και τον αγαπούσα βαθιά, όπως όλοι οι εσωτερικά πολύ πλούσιοι αθρώποι. Όμως τον γνώρισα καλά και πολύπλευρα μόνο μέσα από τις δημιουργίες του, τα βιβλία του και τις ολοζώντανες, λεπτομερείς και άστητες αφηγήσεις του σε διάφορους χώρους και βήματα, όπως π.χ. η εκπομπή της Φλέσσα και του μακρονησιώτικου δρώμενου "ΠΟΙΟΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Β' ΜΕΡΟΣ

    Αυτά τα δύο δρώμενα τα έχω δει πάνω από 50 φορές! Μέσα από αυτά κατάλαβα καλά ότι ο Μίκης φέρει κατάβαθα μέσα του αγιάτρευτη πληγή των συντρόφων του που πάλεψαν αντάμα για πανανθρώπινα οράματα και σκοτώθηκαν απ' την αρχή των αγώνων.Αυτό τον συνοδεύει και τον πονάει αέναα, καθότι θεωρεί άδικο το ότι αυτός ζει και οι σύντροφοι του έφυγαν!...

    Πιστεύω, δίχως νομίζω υπερβολή, ότι ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ, η ΑΝΤΙΓΟΝΗ, ο ΣΠΑΡΤΑΚΟΣ, ο ΧΡΙΣΤΟΣ, ο ΜΑΡΑ, ο ΔΑΝΤΩΝ, ο ΡΗΓΑΣ, ο ΑΡΗΣ, η ΗΛΕΚΤΡΑ, ο ΜΠΕΛΟΓΙΑΝΝΗΣ, ο ΤΣΕ ΓΚΕΒΑΡΑ, ο ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ, έχουν ματώσει όσο κι ο Μίκης. Κανένας όμως δεν είχε τη μεγάλη διάρκεια της ματωμένης πορείας του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ.

    Να γιατί έχει το αναφαίρετο δικαίωμα και να οργίζεται αλλά και να παίρνει δικαιωματικά θέση σε όποιο κοινωνικό, πολιτικό, ιδεολογικό, πολιτισμικό, φιλοσοφικό θέμα.

    Γι αυτό και είναι από τους λίγους που έχουν καταλάβει ότι σήμερα βιώνουμε παγκόσμια το μεγαλύτερο και το δυσκολότερο πισωγύρισμα της ιστορίας κι ότι αυτός ο βαρβαροβάρβαρος ιμπεριαλισμός που ζούμε σ' όλη την οικουμένη δεν ανατρέπεται παρά μόνο με πλατιά αριστερά λαϊκά κινήματα οικουμενικής διάστασης. Αλλιώς θα μας γυρίσουν στον Μεσαίωνα. Κι αυτή τη φορά δεν θα μας κάνουν απλώς ΟΜΙΛΟΥΝΤΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ, όπως ονόμαζε ο ΚΙΚΕΡΩΝΑΣ τους δούλους, αλλά θα μας κάνουν ΒΟΥΒΑ-ΜΟΥΓΓΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ!...

    ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Γ' ΜΕΡΟΣ

    Το ότι λοιπόν, συνεργάστηκε ο ΜΙΚΗΣ και τα ΚΚΕ με τη δεξιά δέστε το όλοι σας μέσα απ΄την πολιτική ανάλυση και σκέψη του Ιστορικού Υλισμού και τότε θα καταλάβετε, όσοι ασχολείστε και μάλιστα με τόση αδικία μ΄αυτά, ότι, χωρίς να το θέλετε, είστε θύματα των απατηλών σκέψεων ότι υπάρχουν δήθεν αθρώπινες αυθεντίες και επομένως οι δογματισμοί που γεννιώνται από τις αυθεντίες οφελούν τους αθρώπους!...

    Όποιος θέλει να καταλάβει περισσότερα και οφελειμότερα πράγματα γι αυτό το θέμα, ας διαβάσει τον ΛΕΝΙΝ στο βιβλίο του "ΑΡΙΣΤΕΡΙΣΜΟΣ Η ΠΑΙΔΙΚΗ ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΤΟΥ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΜΟΥ".

    Γιατί αλήθεια, ποιος τολμάει να κατηγορήσει τον ΛΕΝΙΝ για το ότι συνεργάστηκε και προεπαναστατικά και μεταεπαναστατικά με κάποιες αστικές ομάδες, προκειμένου να στεριώσει τη ΡΩΣΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ;

    Σας καλώ λοιπόν και πάλι να παρακολουθήσετε το βίντεο με τις αφηγήσεις του ΜΙΚΗ στις 5 πολύωρες εκπομπές της Φλέσσα, καθώς και το βίντεο "ΠΟΙΟΣ ΤΗ ΖΩΗ ΜΟΥ" από την ζωντανή θεατρική παράσταση στο Μακρονήσι και τότε θα καταλάβουμε και θα σεβαστούμε όλι μας τους ΜΠΡΟΣΤΑΡΗΔΕΣ!...Και στη συνέχεια μπολιαστείτε από το μεγάλο του ΟΡΑΜΑ, που είναι να γίνει η ΕΛΛΑΔΑ τόπος ουδετερότητας και κέντρο παγκόσμιου πολιτισμού και πνευματικής και αθλητικής άμιλλας όλων των ΝΕΟΛΑΙΩΝ της γης.
    Αλλιώς ο ίδιος ο άθρωπος θα είναι ο φταίχτης της τραγωδίας του και εύλογα ο ποιητής θα του καταμαρτυρεί κραυγάζοντας:

    Αν θέλεις άθρωπε να βρεις
    και να φτύσεις το φταίχτη
    της συνεχιζόμενης τραγωδίας σου
    Φ Τ Υ Σ Ε Κ Ο Ν Τ Ρ Α Σ Τ Ο Ν Α Ν Ε Μ Ο!...

    Όσο για τον ΜΙΚΗ μας νιώθω και πιστεύω ότι σε απόλυτα δημιουργικές προσωπικές του σιωπές δικαιούται να διαμαρτύρεται κραυγάζοντας προς όλη την ανθρωπότητα:

    Πού χάθηκες Κομμουνιστή
    μπρστάρη του αιώνα
    πώς βάλτωσες μες τ' ανοιχτά
    και με πυξίδα και πανιά;

    Οι Κίρκες οι πολύμορφες
    σ' εκμάβλισαν Επαναστάτη
    κι οι στραβρωτήδες των Λαών
    κατασπαράξαν τ' όνειρο!...

    Κρατήσου απ' τις Ιδέες σου Κομμουνιστή
    για να μπορείς να νείρεσαι
    τι τ' όραμα που γέννησες
    δεν θα ντο σβήσει ο χρόνος
    Δέσε στ' αθρώπου τη καρδιά
    να ματαγένεις ΦΑΡΟΣ!...

    Νίκος Ρίγγας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Πάρτε μέρος στον διάλογο.

Σχόλια υβριστικά και σχόλια που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της εκάστοτε ανάρτησης, όπως επίσης και σχόλια που προκαλούν εντάσεις και διαπληκτισμούς, θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Επίσης ανώνυμα σχόλια δεν θα αναρτώνται.