Το Άξιον Εστί και ο Σάκης Ρουβάς

"Κανένας μας στη συναυλία του Δήμου Νέας Σμύρνης. Κι αυτό δεν είναι προτροπή. Είναι καθήκον. Είναι πράξη αντίστασης!"


Το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη είναι η «βίβλος» της ιστορίας του ελληνικού έθνους. Από την γέννησή του -«τα θεμέλιά μου στα βουνά»- έως το «Προφητικό» όπου ο ποιητής προβλέπει τα δεινά του Λαού από τον Εμφύλιο και μετά.
Η ελληνικότητά του το τοποθετεί στην πρώτη γραμμή του αγώνα του ελληνικού λαού για την ολοκλήρωσή του, τόσο σαν ιστορική αξία όσο και σαν ηθική στάση και τρόπο ύπαρξης.
Στο Άξιον Εστί ο λόγος του ποιητή είναι ο λόγος του λαού. Η μνήμη του λαού γίνεται η μνήμη του ποιητή. Τα πάθη του λαού γίνονται τα πάθη του ποιητή. Και τα δοξαστικά δικά του. Ποιητής και λαός μετουσιώνονται στο Όλον.
Αυτή η μοναδική κι απόλυτη ταύτιση του ποιητή οδήγησε τον λαό, μετά την μελοποίηση του έργου από τον Μίκη Θεοδωράκη, στην δική του μοναδική κι απόλυτη ταύτιση με το ποιητικό κείμενο. Σε τέτοιο βαθμό που θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι, ακόμα και στις σημερινές συνθήκες, το Άξιον Εστί κυλάει μέσα στις φλέβες των Ελλήνων. Γιατί είναι βγαλμένο από το δικό του αίμα.


Το Άξιον Εστί είναι ο καθρέφτης του ελληνικού λαού. Επάνω του αναγνωρίζει το πρόσωπό του στην ιστορική του πορεία. Πώς διαμορφωνόταν από την ιστορική νομοτέλεια ενώ ταυτόχρονα την διαμόρφωνε.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, μελοποιώντας το ποιητικό κείμενο, δημιούργησε ένα τέλειο αισθητικό οικοδόμημα, που μπόλιασε και μπολιάζει όλους του λαούς της ανθρωπότητας με Λόγο, Μουσική και Ιστορία. Την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό λόγο. Ιστορία αγώνων και λόγο ελευθερίας.
Το θεοδωρακικό Άξιον Εστί με την οικουμενικότητά του μεταλαμπάδευσε, εκ νέου, στην Οικουμένη την ελληνική τέχνη.
Το Άξιον Εστί λύτρωσε τον λαό από το άλγος της πληγής που άνοιξε ο εμφύλιος. Τον παρηγορούσε στα χρόνια της δικτατορίας. Όταν τραγουδούσε το «ένα το χελιδόνι» ψιθυριστά, με τον φόβο του χωροφύλακα έμοιαζαν όλα αναστημένα. Ο χωροφύλακας κι ο βασανιστής δεν υπήρχαν κι η ελπίδα άνθιζε και πάλι από τα βάθη της ψυχής των Ελλήνων.
Σήμερα, το Άξιον Εστί είναι επίκαιρο όσο ποτέ.
Τα θεμέλια μου στα βουνά
και τα βουνά σηκώνουν οι λαοί στον ώμο τους
και πάνω τους η μνήμη καίει
άκαυτη βάτος.
λέει ο ποιητής.
Η ιστορία και πάλι μας καλεί να υπερασπιστούμε αυτά τα βουνά, υπερασπιζόμενοι την ίδια μας την ιστορική και πολιτισμική ύπαρξη.
Τί σχέση μπορεί να έχει με όλα αυτά ένας σταρ όπως ο κ. Ρουβάς; Απολύτως καμία.

Ο κάθε καλλιτέχνης είναι η διαδρομή που κάνει. Και η διαδρομή του κ. Ρουβά είναι η αναπαραγωγή της παρακμής, του αποπολιτισμού και της λήθης. Είναι η κουλτούρα της Εξουσίας που στόχο έχει την αποξήρανση της σκέψης και της αισθητικής, ειδικά της νεολαίας. Με μια λέξη, είναι η υποκουλτούρα.
Μια επιγραμματική αναφορά στην ιστορία της: Η υποκουλτούρα κατασκευάστηκε μέσα στα εργαστήρια του φασισμού και επιβλήθηκε με τη δικτατορία. Λίγο αργότερα, στην Μεταπολίτευση, προωθήθηκε από την ελεύθερη αγορά στην πιο εκχυδαϊσμένη της μορφή μέσα στα νυχτερινά κέντρα του ξεπεσμού. Με το πέρασμα των χρόνων και εξαιτίας της έλλειψης αντίλογου, μιας και ο Θεοδωράκης ήταν απαγορευμένος από την Εξουσία (σε μια μοναδική απαγόρευση για την ιστορία της αστικής δημοκρατίας) η υποκουλτούρα επιβλήθηκε παντού στα πάντα. Γιατί η υποκουλτούρα αναπαράγει τον εαυτό της ως ξενιστής. Αναπαράγοντας ανθρώπους που της μοιάζουν.
Αυτό ακριβώς υπηρετεί ο κ. Ρουβάς καθώς και όσοι και όποιοι τον μανατζάρουν και τον ακολουθούν.
Ο κ. Ρουβάς δεν δικαιούται να τραγουδήσει το Άξιον Εστί και η συναυλία θα πρέπει να ακυρωθεί. Μιας και δια παντός. Διότι θα ανοίξει τον δρόμο της κατάλυσης του τελευταίου προπύργιου των αντιστεκόμενων Ελλήνων ενάντια στην διάλυση του πολιτισμού μας. Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη δεν ανήκει στο σταρ σύστεμ. Δεν είναι καταναλωτικό προϊόν. Είναι η δική μας μουσική. Είναι η μουσική όλων των αγωνιζόμενων λαών του κόσμου ενάντια στην βαρβαρότητα της παγκοσμιοποιημένης εξουσίας.
Ο «τζιχαντισμός» της βιομηχανίας του θεάματος δεν θα περάσει!
Κανένας μας στη συναυλία του Δήμου Νέας Σμύρνης. Κι αυτό δεν είναι προτροπή. Είναι καθήκον. Είναι πράξη αντίστασης!
Αν τραγουδήσει ο Ρουβάς το Άξιον Εστί θα έχουμε παραδεχτεί ότι η Χούντα νίκησε.   

Μία φίλη του Θεοδωρακισμού 

Σχόλια

  1. ΝΑ ΣΤΑΛΕΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ....
    ΣΤΕΛΙΟΣ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πρέπει να πάρει θέση ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης.
    Αν τολμήσει ο Δήμος Νέας Σμύρνης να παρουσιάσει το "Άξιον Εστί" με τραγουδιστή τον Σάκη Ρουβά, θα πρέπει να καλέσει στη συναυλία και τα ΜΑΤ όλης της χώρας. Αυτό δεν θα το επιτρέψουμε να συμβεί! Κανείς δεν θα ξεφτυλίσει ένα έργο αντίστασης,που έχει αγγίξει όλο το ελληνικό έθνος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έγραψα αυτά στην σελίδα Mikis Theodorakis και έλαβα αυτή την απάντηση. Μετά από αυτό έστειλα μαιηλ στον Μίκη και περιμένω να μου κάνει την τιμή όποιος διαχειρίζεται την ηλεκτρονική του αλληλογραφία και να μου απαντήσει σαν ο καθ΄ύλιν αρμόδιος: Sofia Nas Έγραψα κάτι και δεν πήρα κάποια απάντηση. Το μεταφέρω κι εδώ σαν σχολιασμό. "Είδαμε δημοσιευμένο ότι σε εκδηλώσεις για την Πρωτομαγιά στην Νέα Σμύρνη, ο Σάκης Ρουβάς θα τραγουδήσει το Άξιον Εστί. Θα ήθελα να ξέρω αν ο Μίκης το γνωρίζει αυτό".
    Μου αρέσει! · Απάντηση · 1 · 3 ώρες

    Mikis Τheodorakis / Μίκης Θεοδωράκης Η σελιδα δεν γνωρίζει εαν το γεγονος έχει περιέλθει σε γνώση του κου Θεοδωράκη και δεν είναι αρμόδια για να το ερευνήσει. Οργανωτής της εκδήλωσης είναι ο Δήμος Νεας Σμύρνης με τον αρχιμουσικό Θεόδωρο Ορφανιδη να έχει αναλάβει το καλλιτεχνικό μέρος.
    Μου αρέσει! · 1 · 2 ώρες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. θα τριζουν τα κοκκαλα του ελυτη!! ντροπη!!

    Τάσος Σολδάτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όταν διάβασα την είδηση για πρώτη φορά ότι ο Σάκης Ρουβάς πρόκειται να τραγουδήσει Το Άξιον Εστί των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη σε εκδήλωση του Δήμου Ν.Σμύρνης, με έλουσε κρύος ιδρώτας. Σε μια εκδήλωση μάλιστα για τα 90 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη.

    Αρχικά το θεώρησα φάρσα σαν αυτήν του Μητσικώστα προς τον Σάκη Ρουβά. Έπειτα απόρησα ποιος πήρε αυτήν την απόφαση, τι σκεφτόταν και για ποιους λόγους διάλεξε έναν άνθρωπο που δεν έχει ουδεμία σχέση με το έργο αυτό, διότι βρίσκεται σε έναν εντελώς διαφορετικό καλλιτεχνικό χώρο.

    Σίγουρα λοιπόν δεν φταίει ο Ρουβάς, αλλά αυτοί που τον κάλεσαν και τον διάλεξαν.

    Όταν κατάλαβα ότι δεν πρόκειται για φάρσα, αποφάσισα να αντιδράσω σε αυτήν την αυθαιρεσία, την ύβρη και την ασχήμια! Γιατί είναι ύβρις να τραγουδήσει το σπουδαιότερο έργο του σύγχρονου Ελληνισμού ένας εκπρόσωπος διαχρονικά της υποκουλτούρας στην Ελλάδα!

    Εδώ πρέπει να πω ότι το θέμα δεν είναι προσωπικό και δεν έχουμε τίποτα με τον κατά τα άλλα συμπαθή Σάκη Ρουβά.

    Το πρόβλημα το έχουμε με ότι εκπροσωπεί ο Ρουβάς και οι όμοιοί του. Ο Μίκης Θεοδωράκης έχει γράψει ολόκληρο βιβλίο γι' αυτό το θέμα, το Star System.

    Άλλο το στρατόπεδο που τάχθηκε ο Ρουβάς και άλλο το στρατόπεδο που βρίσκεται Το Άξιον Εστί, ο Μίκης Θεοδωράκης και οι εκπρόσωποι της έντεχνης λαϊκής μουσικής και ποίησης. Πρόκειται για παντελώς διαφορετικούς κόσμους. Αν ο Ρουβάς έχει αποφασίσει να κάνει στροφή στην καριέρα του στο ποιοτικό έντεχνο τραγούδι, δεν το ξέρω και δεν το πιστεύω, αλλά αντίθετα πιστεύω ότι αποδέχθηκε ευκαιριακά την πρόταση αυτή και την άλλη μέρα θα συνεχίσει να κάνει ότι έκανε.

    Για αυτούς τους λόγους θα συμφωνήσω με το κείμενο της φίλης του Θεοδωρακισμού απόλυτα. Και προσωπικά δεν θα παραστώ στην συναυλία αυτή, εκτός και αν αλλάξει ο λαϊκός τραγουδιστής.

    Ας μην τα ισοπεδώσουμε όλα σε αυτόν τον τόπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αναστασία Βούλγαρη20 Απριλίου 2015 στις 12:41 π.μ.

    Απόσπασμα από το βιβλίο του Ανδρέα Μαράτου

    Κεφάλαιο: Το Άξιον Εστί της Ρωμιοσύνης

    "Το Άξιον Εστί είναι το πιο ολιστικό ποιητικό έργο του Οδυσσέα Ελύτη. Συντηρητικός εκ πεποιθήσεως, υπερρεαλιστής και ελληνοκεντριστής, εμφορμούμενος από την πίστη σε έναν υπερβατικό πελαγίσιο κόσμο φωτός, σπασμένων αγλμάτων, βυζαντινών αρχαγγέλων, γυμνού καθαρού τοπίου και ανεξάντλητης πηγής έρωτα, θα υφάνει με την πρωτογενή πνευματική του ύλη το ιστορικό καμίνι της χώρας στα αλβανικά βουνά, την Κατοχή, την Αντίσταση, τον Εμφύλιο, για να ολοκληρώσει ένα, ριζοσπαστικό στο περιεχόμενό του, ποιητικό αμάγαλμα σε βιβλική δομή.

    Οι "μυστικιστές" μορφές του έργου βρίσκονται σε απρόσμενη οργανική ενότητα με το υλικό περιεχόμενο του ιστορικού γίγνεσθαι. Θα το εμπιστευτεί στον Θεοδωράκη, ο οποίος θα το μελοποιήσει ως βίβλο του Ελληνικού Λαού, οικοδομώντας ένα μουσικό αρχιτεκτόνημα που θα ονομάσει Λαϊκό Ορατόριο ή Μετασυμφωνικό Έργο.

    Θα εμπνευστεί από τη δομή του ποιητικού λόγου, την κλασική φόρμα των ορατορίων του Μπαχ -με τις άριες, τα ρετσιστατίβα, τα κοράλ-, τη βυζαντινή λειτουργία- με τις ψαλμωδίες των ιερέων, τους ψάλτες, τις αναγνώσεις των Ευαγγελίων-, την πεποίθηση συνέχειας που έχει για την ελληνική μουσική. Εξαίσιες μελωδίες σπάνιας ομορφιάς διατρέχουν όλο το έργο. [...]

    Με το Άξιον Εστί ο Θεοδωράκης [...] ανοικοδομεί νοερά μέσω της αρχιτεκτονικής των ήχων, των λόγων, της σκηνικής διάταξης, έναν ημιτελή ναό που αναζητά διαρκώς νέα ύλη για να επανατροφοδοτήσει την τελετουργική σχέση. Ο ναός στεγάζει μια ιερότητα χωρίς θεό. Μια άθεη θεολογία της κοινωνικής λύτρωσης και απελευθέρωσης με δομική ύλη την καλλιτεχνική μέθεξη.

    Μια αίθουσα συναυλιών-που παύει να είναι χώρος που μονοπωλεί η αστική τάξη, τα σύμμαχα της εύπορα παρασιτικά στρώματα και το πολιτικό, ακαδημαϊκό και καλλιτεχνικό τους ιερατείο-, ένα στάδιο, ένα θέατρο μπορούν και οφείλουν να δώσουν υπόσταση σε αυτήν την επανανοηματοδότηση του χώρου, να γίνουν ετεροτοπία συλλογικής μέθεξης, ουτοπικό κατώφλι". (Ουτοπία κρυμμένη στο σώμα της πόλης, ο μουσικός κόσμος του Μίκη Θεοδωράκη και η εποχή του, σ. 128,129).

    Συμφωνώ με όλους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Όταν το διάβασα νόμισα πως επρόκειτο για χονδροκομμένο αστείο. Δυστυχώς, τελικά η είδηση επαληθεύτηκε, και -απ' ότι διαβάζω στο διαδίκτυο- ερήμην του Μίκη Θεοδωράκη!

    Προφανώς πρόκειται για καλοστημένη "παγίδα". Πως αλλιώς να ερμηνεύσουμε τη κίνηση του Δήμου Νέας Σμύρνης, να διοργανώσει το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ για να τιμήσει τα 90 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη, τοποθετώντας τον ...Σάκη Ρουβά στον ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή, χωρίς να ρωτηθεί ο ίδιος ο Μίκης;;;

    Και τώρα καλείται ο Μίκης από κάποιους να ...απαγορεύσει τη συναυλία με τον Ρουβά; Ο άνθρωπος που η μουσική του απαγορεύτηκε και κυνηγήθηκε επί σειρά ετών, να έρθει τώρα στα στερνά του να απαγορεύσει ο ίδιος τη μουσική του σε κάποιον; Ο Μίκης -ιδιαίτερα ο Μίκης!-δε θα το κάνει ποτέ αυτό!
    Αυτό είναι δουλειά του ίδιου του λαού, του ίδιου λαού που ανέδειξε και αγκάλιασε τη μουσική του Μίκη, όχι επειδή ο Μίκης ήταν όμορφος ή είχε καλό μάνατζερ, αλλά επειδή η μουσική του Μίκη μίλησε στη ψυχή του κάθε Έλληνα, του κάθε Ευρωπαίου, του κάθε Ασιάτη, Αφρικανού ή Λατινοαμερικάνου! Διότι η μουσική του Μίκη εξυψώνει τον Άνθρωπο, δε τον καταβαραθρώνει! Διότι η μουσική του Μίκη, γεννήθηκε από τον λαό ΓΙΑ τον λαό, όχι μέσα σε ένα στούντιο που 5 καπιταλιστές παράγουν προϊόντα και υποπροϊόντα μουσικής, ντυμένης με έντονα φώτα και κραυγές lifestyle, για να καλυφθεί η έλλειψη καλλιτεχνικότητας και πνεύματος! Αυτή ακριβώς τη κατηγορία εξυπηρέτησε -με υπερβάλλοντα ζήλο- ο Σάκης Ρουβάς και οι συν αυτόν, γι αυτό και θεωρείται απαράδεκτη η επιλογή του.

    ΚΑΛΟΣΤΗΜΕΝΗ ΠΑΓΙΔΑ ΠΟΥ Ο ΛΑΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΔΙΚΑΣΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΣΤΡΕΨΕΙ. ΟΧΙ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΜΙΚΗ, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΔΙΚΗ ΤΟΥ, ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΛΑΟΥ...

    Μετά εκτίμησης,

    Παναγιώτης Αξιός

    ΥΓ. Θλίβομαι και μόνο, που στην ηλικία μου, "ευτύχησα" να δω κι αυτό:
    Ανδρώθηκα με το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Μπιθικώτση και θα πεθάνω με το ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του Σάκη Ρουβά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ο Μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης,δήλωσε ότι θέλει να παρουσιάσει την δική του νέα ανάγνωση στο έργο ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ. Τρομάζω...
    Σπύρος Βούλγαρης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ο μέγας Μίκης, μας δουλεύει ψιλό γαζί. 'Οχι μόνο ανέχεται όλο αυτό το τσίρκουλο, αλλά θα χαιρετήσει και την εκδήλωση!....Περαστικά μας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Kύριε Παπακωνσταντίνου,

      ο κ.Θεοδωράκης δεν ευθύνεται για αυτό που συμβαίνει. Ούτε είναι στο δημοκρατικό του ύφος και στον χαρακτήρα του να απαγορεύει και να στρέφεται εναντίον οποιουδήπτοε καλλιτέχνη. Το μεγάλο φάουλ ανήκει σε εκείνους που διοργάνωσαν την εκδήλωση έτσι όπως την διοργάνωσαν και σε εκείνους που διάλεξαν ως λαικό τραγουδιστή του Άξιον Εστί τον Σάκη Ρουβά.

      Καλό θα είναι να είστε πιο προσεκτικός στους χαρακτηρισμούς σας.

      Διαγραφή
  10. Ευτυχώς που ο ίδιος ο κ. Θεοδωράκης δεν έχει απαγορεύσει και δεν έχει στραφεί εναντίον κανενός καλλιτέχνη. Εσείς όμως αντί να ακολουθήσετε το παράδειγμά του, δημοσιεύετε ανώνυμες επιστολές οι οποίες είναι στο όριο - να μην πω το έχουν ξεπεράσει - του φασισμού. Κρίμα γιατί σημερα είναι η δίκη της Χ.Α. και έπρεπε όλοι μαζί να πολεμάμε το φασισμό και όχι έστω και καλλυμένα να τον προάγουμε.

    Γιώργος Αργυρόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν νομίζετε οτι είναι λίγο υπερβολικό αυτό που λέτε; Στο όριο του φασισμού είναι η διαφωνία μας και κάποιων άλλων (που δεν είναι λίγοι απ' οτι βλέπουμε) με την επιλογή ενός τραγουδιστή για να ερμηνεύσει το Άξιον Εστί;

      Διαγραφή
  11. Tόσοι τραγουδιστές αξιόλογοι υπάρχουνε. Μπάσης, Μακεδόνας, Νταλάρας, Μητσιάς, Κότσιρας, Μπιθικώτσης Υιος. Τον ρουβά βρήκανε να επιλέξουμε γι αυτο το έργο; Τότε ας βαλουμε και την παολα να πει το μαουτχαουζεν και το πνευματικο εμβατηριο..

    Τάσος Σολδάτος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Στο όριο του φασισμού είναι να γράφει η "φίλη του Θεοδωρακισμού" στο κείμενό της ότι "Αν τραγουδήσει ο Ρουβάς το Άξιον Εστί θα έχουμε παραδεχτεί ότι η Χούντα νίκησε." Στο όριο του φασισμού είναι να γράφει η "φίλη του Θεοδωρακισμού" ότι "Ο κ. Ρουβάς δεν δικαιούται να τραγουδήσει το Άξιον Εστί". Με ποια ακριβώς ιδιότητα το απαγορεύει, όταν ο ίδιος ο κ. Θεοδωράκης θα στείλει επιστολή η οποία θα διαβαστεί πριν τη συναυλία (έτσι αναφέρουν τα ΜΜΕ). Δεν μιλάω για τη διαφωνία, όπως πολύ έξυπνα προσπαθήσατε να με οδηγήσετε, μιλάω για την απαγόρευση. Σε όλα τα σχόλια βλέπω να βάζουμε όλοι με θάρρος τα ονόματά μας, στο κείμενο όμως που δημοσιεύετε δεν σας ενδιέφερε προφανώς...

    Γιώργος Αργυρόπουλος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Νομίζουμε οτι στην ανάλυση που κάνει στο άρθρο της τα εξηγεί όλα επαρκώς. Και τονίζει οτι το θέμα είναι πολιτικό και έχει πολιτικές προεκτάσεις. Το οτι ο Σ.Ρουβάς δεν δικαιούται να τραγουδήσει το ΆΞΙΟΝ ΕΣΤΙ επίσης το εξηγεί και το αναλύει επαρκώς.

      Διαγραφή
  13. Για όσους ρωτούν αν εκπροσωπούμε τον κ.Θεοδωράκη, τους απαντούμε ότι αυτό δεν ισχύει.

    Δεν εκπροσωπούμε κανέναν και ο κ.Θεοδωράκης δεν έχει εκπροσώπους, αλλά τοποθετείται ο ίδιος για τον εαυτό του. Επίσης όποιος ισχυρίζεται ότι τον εκπροσωπεί, είναι το λιγότερο τσαρλατάνος.

    Εμείς έχουμε δημιουργήσει αυτό το ιστολόγιο προς τιμήν του και το έχουμε αφιερώσει σε εκείνον και το έργο του συνολικά. Δουλειά μας είναι να προβάλλουμε το έργο του συνολικά και να το αναλύουμε.

    Δικαίωμα στο να εκφράζουμε τις απόψεις μας έχουμε κι εμείς, όπως έχουν όλοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΠΡΑΓΜΑΤΙ ΗΤΑΝ ΣΟΚ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΚΑΙ ΙΔΙΑΤΕΡΑ ΤΟΥΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΥΣ ΠΟΥ ΖΗΣΑΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΞΕΠΕΡΑΣΤΟ ΕΡΓΟ/ΥΜΝΟ ΤΗΣ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗΣ ΜΕ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ , ΕΛΥΤΗ , ΜΠΙΘΙΚΩΤΣΗ ΣΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ '60 ΣΕ ΕΞΑΙΡΕΤΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΕΥΛΑΒΕΙΑΣ , ΠΟΝΟΥ ΚΑΙ ΕΞΥΨΩΣΗΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΡΟΝΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ .
    ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΥΠΕΡΑΜΥΝΟΝΤΑΙ ΤΟΝ ΡΟΥΒΑ, ΤΙΣ ΡΟΥΒΙΤΣΕΣ , ΤΟΥΣ ΜΕΝΤΟΡΕΣ ΤΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΑΛΗ , ΤΙΣ ΜΟΝΤΕΛΛΕΣ ΚΛΠ ΣΑΠΡΟΦΥΡΑ !!! ΝΤΡΟΠΗ1
    ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΙΓΟΥΡΟΣ ΟΤΙ ΕΓΙΝΕ ΕΝ ΑΓΝΟΙΑ ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΜΕ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΤΟΥ ΑΝΕΓΚΕΦΑΛΟΥ ΜΑΕΣΤΡΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΟΥ Ν,ΣΜΥΡΝΗΣ ,ΕΝ ΟΛΙΓΟΙΣ ΤΟΥ ΤΗ ΣΤΗΣΑΝΕ.
    ΝΑ ΑΚΥΡΩΘΕΙ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΑΜΕΣΑ . ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΛΕΝΕ " ΑΧ ΚΑΛΕ ΑΣ ΓΙΝΕΙ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΝΑ ΠΑΜΕ " , ΠΕΣΤΕΣ ΤΟΥΣ ΟΤΙ ΑΝ ΑΓΑΠΟΥΝ ΤΟΝ ΜΙΚΗ , ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ , ΝΑ ΣΩΠΑΣΟΥΝ . ΕΙΧΑΝ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΝΑ ΠΑΝΕ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ ΑΛΛΑ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΔΕΝ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ , ΓΙΑΤΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΣΥΜΒΑΔΙΖΟΥΝ ΜΕ ΤΟ "ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΣΑΚΗ "

    ΡΑΥΜΟΝΔΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ , ΜΕΤΑΛΛΕΙΟΛΟΓΟΣ, DR.PhD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αρχικά, ο Ρουβάς είναι ο τελευταίος που φταίει για όλη αυτή την ιστορία. Αν ο ίδιος ο Θεοδωράκης είναι ενήμερος και δεν έχει αρνηθεί, τότε άδικος κόπος η συζήτηση.
    Η δική μου γνώμη είναι κάπως ελαστική στο συγκεκριμένο ζήτημα. Δηλαδή...
    Αντιπαθώ το όλο σύστημα των "Ρουβάδων". Όταν ένας από αυτούς όμως επιθυμεί να έρθει στον "ίσιο δρόμο" (έστω και για λίγο) δε θα του το αρνηθώ απλά και μόνο επειδή είναι Ρουβάς. Και δεν ξέρω αν θα φανώ εριστικός, αλλά προτιμώ 1000 φορές τη 15χρονη πιτσιρικα να πάει εκεί για να δει το Ρουβα και να της μείνει κάτι από το έργο του Ελύτη και του Θεοδωράκη, παρά να δει πως εκεί θα είναι ο εκάστοτε Μητσιάς ή Κότσιρας ή Μακεδόνας που ποτέ δε θα έμπαινε στη διαδικασία να κάτσει να τους ακούσει και ως εκ τούτου να μην έρθει ποτέ κοντά στο έργο τους.

    Νίκος Μπόβολος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Eμείς διαφωνούμε πλήρως με αυτήν την ανάγνωση και θεωρούμε ότι η επιλογή Ρουβά για το συγκεκριμένο έργο είναι εντελώς "εκτός". Πρόκειται για μια άκρως υπερβολική υπέρβαση που πρέπει να μην συνεχιστεί και πρέπει να σταματήσει τώρα. Το κείμενο είναι ενδεικτικό για τους λόγους που εμείς πιστεύουμε οτι αυτή η συναυλία δεν πρέπει να γίνει. Ή μάλλον για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, η συναυλία αυτή φυσικά και πρέπει να γίνει, όπως και δεκάδες άλλες που θα γιορτάσουμε τα 90 χρόνια του Μίκη Θεοδωράκη φέτος, αλλά με άλλον στον ρόλο του λαϊκού τραγουδιστή και όχι με τον Σάκη Ρουβά. Σε αυτό είμαστε κάθετοι και κανένας δεν πρόκειται να μας αλλάξει γνώμη.

      Διαγραφή
    2. Δε θέλω να αλλάξετε γνώμη, ούτε εσείς ούτε κανένας. Απλά πιστεύω (μπορεί και να κάνω λάθος) ότι ο Θεοδωράκης είναι αρκετά ανοιχτόμυαλος για να έχει πρόβλημα με αυτό. Και για να μιλήσω και ως στιχουργός (και μαλιστά στην πολύ αρχή του), ούτε εγώ θα έδινα τραγούδι μου στο Ρουβά. Αν ο Ρουβάς ζητούσε να πει δικό μου τραγούδι, παρόλο που είναι εντελώς έξω από το δικό του στυλ και σύστημα, δεν θα είχα κανένα πρόβλημα με αυτό.

      Διαγραφή
    3. Αν και αναγνωρίζω ως σωστή την τοποθέτηση σας οτι μια 15χρονη θα έρθει σε επαφή με το μεγαλειώδες έργο του Ελύτη και του Θεοδωράκη δεν μπορεί να είναι αυτό κριτήριο για την συγκεκριμένη συναυλία και θλίβομαι που ίσως είναι πλέον ο μόνος τρόπος να γνωρίσουν οι νέοι αυτό που για μας τους μεγαλύτερους αποτελούσε σημείο αναφοράς για σκέψη και προβληματισμό στο σχολείο .- 'Άλλωστε αυτό είναι καθήκον των δασκάλων και των γονιών της- Η επιλογή του συγκεκριμένου καλλιτέχνη είναι κάκιστη, ανεξαρτήτως από το ποιος είναι υπεύθυνος γι αυτήν!...Απέχουν πολύ τα ιδανικά που πρεσβεύει το ποίημα από από τo star system που ανάδειξε και τρέφει τον κύριο Ρουβά.

      Διαγραφή
    4. Κυρία Νικολούδη, συμφωνούμε και ευχαριστούμε για το σχόλιο!

      Διαγραφή
    5. Χρήστος Σωτηρόπουλος21 Απριλίου 2015 στις 9:56 π.μ.

      Η κα Νικολούδη, είπε σε πέντε αράδες, όσα ανέφερε η "ανώνυμη" φίλη στη παρούσα ανάρτηση! Αυτό ακριβώς είναι και το μήνυμα όσων διαφωνούν με τη συγκεκριμένη κίνηση.

      Αν χρειάζεται να επιστρατευτούν τα χειρότερα πρότυπα του "αμερικανικού" τύπου Star System, για να γνωρίσει η νεολαία τον Ελύτη και τον Θεοδωράκη, τότε αυτό σημαίνει ταυτόχρονα τη πλήρης αποδόμηση αυτών των συγκεκριμένων έργων και απόλυτο εξευτελισμό μίας Κοινωνίας! Και βέβαια, μία Κρατική Παιδεία και μία Οικογένεια απλοί παρατηρητές! Διότι, αν η Κρατική Παιδεία (δημόσιο σχολείο) και η Οικογένεια είχαν δώσει τα κατάλληλα εφόδια στο 10χρονο, 15χρονο, ή 20χρονο για να ανελιχθεί στη ζωή του, τότε σίγουρα δε θα περίμενε κανένα Ρουβά για να μάθει ποιος είναι ο "νοητός Ήλιος της δικαιοσύνης", ούτε πως για "να γυρίσει ο Ήλιος, θέλει δουλειά πολύ"... Και ακριβώς αυτά τα έργα, είναι που συμβάλουν στην Ανέλιξη ενός ανθρώπου: Ο Όμηρος, ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, ο Σοφοκλής, ο Ευρυπίδης, ο Αριστοφάνης, ο Καβάφης, ο Παλαμάς, ο Καρυωτάκης, ο Σεφέρης, ο Ελύτης, ο Βάρναλης, ο Γκάτσος, ο Αναγνωστάκης, ο Θεοδωράκης, ο Χατζιδάκις, ο Ξαρχάκος, ο Λοϊζος, ο Μαρκόπουλος, ο Καζαντζάκης, ο Λουντέμης, ο Δροσίνης, ο Κάλβος, ο Ντοστογιέφσκι, ο Λόρκα, ο Μπέκετ, και, και, και ... Κι επειδή οι "οδηγοί" της σημερινής Κοινωνίας, δεν επιθυμούν καμία Ανέλιξη, κανενός Ανθρώπου, προτιμούν το 15χρονο να ακούει ΜΟΝΟ Ρουβά και "μακαρόνια με κιμά" με φούστες και Γιουροβίζιον...

      Και στο κάτω-κάτω, υπάρχει σαφής διαχωρισμός υποκουλτούρας και Πολιτισμού, σε όλες τις χώρες του κόσμου, σε όλα τα είδη Τέχνης, όπως υπάρχει στη ζωή το "καλό" και το "κακό"! Αν καταντήσουμε, να χρησιμοποιούμε την υποκουλτούρα στον ρόλο του Πολιτισμού, τότε έχουμε πρόβλημα. Και ...ουπς, μάλλον αυτό συμβαίνει εδώ και χρόνια στην Ελλάδα! Υπάρχουν όμως κάποια τελευταία προπύργια στον Πολιτισμό μας, όπως η Μουσική του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι και όπως η μεγάλη Ελληνική Ποίηση! Ε, αυτά τα προπύργια, κάποιοι καλούνται -από την ιστορία και τη πεποίθησή τους, κι από κανέναν άλλο λόγο!- να τα υπερασπιστούν μέχρις εσχάτων!

      Κα Νικολούδη συγχαρητήρια για το σχόλιο!

      Χρ. Σωτ.

      Διαγραφή
  16. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΦΡΕΝΟ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΣΥΝΘΕΤΗΣ ΣΤΟΝ ΚΑΤΗΦΟΡΟ ΑΥΤΟ Κ ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΕΙ ΤΟΝ ΕΞΥΠΝΟ ΔΗΜΟ Κ ΤΟΝ ΡΟΥΒΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΟΜΟΙΟΥΣ ΤΟΥ ΛΑΙΚΟΠΟΠΣΚΥΛΑΔΙΚΟΥ!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. ''Shake it'' - Άξιον εστί'' σημειώσατε Χ ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σύμφωνα με δημοσιεύματα του τύπου, όχι μόνο ενέκρινε ο Μίκης την επιλογή του Ρουβά, αλλά ήταν δική του η πρόταση...

    http://www.govastileto.gr/lifestyle/apoklistiko-i-apantisi-tou-miki-8eodoraki-stous-epikrites-tou-rouva-gia-to-aksion-esti-dilosis/

    Τάκης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κύριε Τάκη, αυτό το δημοσίευμα είναι ψευδές. Ενδεικτικό της σπέκουλας που γίνεται τις τελευταίες μέρες πάνω σε αυτό το θέμα. Αν τοποθετηθεί ο κ.Θεοδωράκης, θα το κάνει με την υπογραφή του και το κείμενο θα το διαβάσετε και εδώ και στην προσωπική του ιστοσελίδα.

      Διαγραφή
  19. Άλλη μια μεταμοντέρνα ξεφτίλα: ο Ρουβάς τραγουδά «Άξιον εστί» (ανάρτηση στο MAO.GR)

    Η Πρωταπριλιά πέρασε, όμως τα αστεία της συνεχίζονται. Μόνο που δεν είναι αστεία. Ο Σάκης Ρουβάς θα συμμετέχει στην εκτέλεση του λαϊκού ορατόριου «Άξιον Εστί» σε εκδήλωση του Δήμου Νέας Σμύρνης προς τιμήν του Μίκη Θεοδωράκη. Κι εκεί θα τραγουδήσει: «Ένα το Χελιδόνι», «Με το λύχνο του άστρου», «Της δικαιοσύνης ήλιε νοητέ», «Της αγάπης αίματα» και «Ανοίγω το στόμα μου».

    Και γιατί να μην κληθεί και ο Μάρκος Σεφερλής στο ρόλο του αφηγητή μια που ο Μάνος Κατράκης μάς έχει αφήσει χρόνους; Δημοφιλής καλλιτέχνης ο Ρουβάς, δημοφιλής και ο Σεφερλής. Ιδανική επιλογή για την παρουσίαση μιας τέτοιας εκδήλωσης θα ήταν η Αννίτα Πάνια… ή μήπως ο Νίκος Μαστοράκης; Ή μήπως ο Πέτρος Κωστόπουλος;

    Το κλου της βραδιάς θα ήταν το σχίσιμο της φανέλας του Σάκη το οποίο υποθέτουμε ότι θα περιμένουν με αγωνία οι φαν του τραγουδιστή. Όχι για τίποτ’ άλλο αλλά για να δούμε αν οι κοιλιακοί του παραμένουν στην ίδια λαμπρή κατάσταση.
    Δεν φταίει ο Σάκης, ο οποίος μπορεί να έχει την πιο χρυσή καρδιά του κόσμου (για τη φωνή επιτρέψτε μας να αμφιβάλλουμε). Φταίει το σαχλό ποπ φορτίο του εμπορικού τραγουδιού και του λαϊφστάιλ που εδώ και δεκαετίες κουβαλάει αυτός ο καλλιτέχνης. Του το φόρτωσαν, το επέλεξε; Μικρή σημασία έχει. Κυρίως όμως φταίει ο Δήμος που τον επέλεξε για μια τέτοια περίσταση.

    Λένε πως τα τραγούδια, απ’ τη στιγμή που θα κυκλοφορήσουν, δεν ανήκουν στον δημιουργό τους. Ανήκουν σ’ όλους. Επομένως, ανήκουν και στη γελοιότητα, ανήκουν και στον εξευτελισμό. Εξάλλου, κάτι ανάλογο δεν συμβαίνει με τις περίφημες «αριστερές ιδέες»; Το τελευταίο συχνά το βλέπουμε, το ζούμε. Όποιος θέλει λοιπόν μπορεί να πάει να παρακολουθήσει τη συναυλία, να προσθέσει και το δικό του λιθαράκι στο οικοδόμημα της ανοησίας και της ντροπής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Νίκος Αριστοτελίδης21 Απριλίου 2015 στις 10:50 π.μ.

    Για το θέμα τοποθετήθηκε κι ο δημιουργός του ποιήματος, Οδυσσέας Ελύτης:

    "Μέσα στη θλίψη της απέραντης μετριότητας, που μας πνίγει από παντού, ότι κάπου, σε κάποιο καμαράκι, κάποιοι πεισματάρηδες, αγωνίζονται να εξουδετερώσουν τη φθορά" Οδυσσέας Ελύτης (Εν Λευκώ-1992 "Μικρά Έψιλον")

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΑΠΟ Θ. ΜΙΚΡΟΥΤΣΙΚΟ ΚΑΙ Λ. ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ για τη συμμετοχή του Ρουβά στο ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ

    Η αντίδραση του Θάνου Μικρούτσικου:
    «Και ταλέντο να είχε, η «χειρονομία» του Ρουβά είναι άλλη . Ακόμα και τις τεχνικές δυνατότητες να είχε για να τραγουδήσει το Αξιον Εστί , που συνιστά τη δραματική συγκυρία του έθνους, δεν θα ήταν πειστικός ο Ρουβάς. Και η πειστικότητα στη σοβαρή μουσική και ειδικά στο Άξιον Εστί είναι το Α και το Ω. Υπάρχουν τραγουδιστές στο χώρο του life style με καλές φωνές, ωστόσο έχουν μια άλλη χειρονομία, όπως έλεγε ο Μπρεχτ».

    Η αντίδραση της Λ. Νικολακοπούλου:
    «Ο Μίκης Θεοδωράκης πιστεύει πως μ’αυτό τον τρόπο κατεβαίνει το έργο στη νεολαία και στον λαό», υποστηρίζει στην Popaganda η Λίνα Νικολακοπούλου. «Όμως, καλύτερα να μείνει κάτι ψηλά παρά να χαμηλώσει το επίπεδο», προσθέτει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Το αν ο Σάκης Ρουβάς ερμηνεύσει το “Άξιον Εστί” ή όχι αφορά τους δημιουργούς (στην προκειμένη περίπτωση τον Μίκη Θεοδωράκη, και όσους άλλους έχουν τα πνευματικά δικαιώματα του έργου. Καλά κάνει ο μαέστρος Θεόδωρος Ορφανίδης και θέλει να δώσει τη δική του μουσική ερμηνεία στο έργο. Αυτό άλλωστε είναι και η ουσία της δημιουργικής τέχνης. Εμείς οι υπόλοιποι, μπορούμε να έχουμε όποια άποψη θέλουμε για το Σάκη Ρουβά και την τέχνη του. Καλό θα ήταν να είμαστε πιο ευγενικοί και λιγότερο απόλυτοι στις κρίσεις μας. Ούτως ή άλλος το αποτέλεσμα είναι αυτό που θα δικαιώσει ή όχι την επιλογή από τους διοργανωτές του Σάκη Ρουβά και όχι οι όποιες κραυγές των διαφωνούντων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάνετε λάθος. Δεν κάνει καθόλου καλά ο κ.Ορφανίδης, διότι δεν ρώτησε τον κ.Θεοδωράκη (ούτε καν τον ενημέρωσε) αν συμφωνεί με την επιλογή του Σάκη Ρουβά, αλλά αντίθετα του την επέβαλε ως τετελεσμένο γεγονός και δημιουργήθηκε όλη αυτή η αναστάτωση. Αυτά γράφει στην επιστολή του ο κ.Θεοδωράκης.

      Επίσης η οποιαδήποτε δική του μουσική ερμηνεία του έργου, θα πρέπει πρώτα να έχει την έγκριση του Μίκη Θεοδωράκη. Και οχι να πειραματίζεται μόνος του με έργα που δεν του ανήκουν και μάλιστα με ένα έργο μιας τόσο μεγάλης βαρύτητας και υψηλού συμβολισμού, όπως είναι Το Άξιον Εστί.

      Έτσι γίνεται πάντα με τις διασκευές. Οι δημιουργοί συμφωνούν με αυτές και δίνουν ή δεν δίνουν την έγκρισή τους, αφού πρώτα τις ακούσουν.

      Η αυθαιρεσία αυτή του κ.Ορφανίδη είναι πολύ περίεργη και γεννά μεγάλα ερωτηματικά.

      Διαγραφή
  23. Χρήστος Σωτηρόπουλος21 Απριλίου 2015 στις 3:12 μ.μ.

    Το πιο πνευματώδες σχόλιο που διάβασα στο Facebook:

    Γιώργος Βιδάκης:
    Όταν άκουσα ότι ο Ρουβάς θα τραγουδήσει Θεοδωράκη, νόμισα ότι θα τραγουδούσε Σταύρο Θεοδωράκη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  24. "Κάποτε, λέει ο Πλούταρχος, παρακινούσαν ένα σπαρτιατόπουλο να δώσει προσοχή σε κάποιον που ήξερε να μιμείται το τραγούδι του αηδονιού. Μα δε μου χρειάζεται, αποκρίθηκε ο νέος. Έχω ακούσει το ίδιο το αηδόνι. "Αυτάς άκουκα τήνας".
    Από το βιβλίο "Ο ΝΗΦΟΜΑΝΗΣ" του ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΙΑΝΤΙΝΗ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Πάρτε μέρος στον διάλογο.

Σχόλια υβριστικά και σχόλια που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της εκάστοτε ανάρτησης, όπως επίσης και σχόλια που προκαλούν εντάσεις και διαπληκτισμούς, θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Επίσης ανώνυμα σχόλια δεν θα αναρτώνται.