Η Αρετή και η Ιωάννα Σπανομάρκου στον Θεοδωρακισμό!


Τις γνωρίσαμε μέσω του λογαριασμού μας στην ιστοσελίδα του Facebook. Νέες καλλιτέχνιδες που γέμιζαν τον διαδικτυακό κόσμο με τους ήχους του Μίκη Θεοδωράκη! Επόμενο ήταν να τραβήξουν τη προσοχή μας.

Ο λόγος για τις αδερφές Αρετή και Ιωάννα Σπανομάρκου, δύο δημιουργούς με έργα που θυμίζουν άλλη εποχή, αλλά παραμένουν νέα! Επιμένουν… θεοδωρακικά και καταγγέλλουν το μουσικό «Σύστημα» της Ελλάδας του 2000, έχοντας στραφεί πλέον κυρίως σε διαδικτυακά μονοπάτια και ηλεκτρονικές εκδόσεις δίσκων, προσπαθώντας να λάμψουν σε έναν χώρο που τις τελευταίες δεκαετίες πρέπει να ψάξεις αρκετά για να βρεις τη τέχνη, τη δημιουργία και την αυθεντικότητα…

Η Αρετή και η Ιωάννα Σπανομάρκου, μας μίλησαν για την αγάπη και τον θαυμασμό τους προς τον Μίκη Θεοδωράκη και το μουσικό του «γαλαξία», ενώ δεν παρέλειψαν να αναφερθούν και να τοποθετηθούν και στην επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη σχετικά με τα «προδομένα» έργα του, της περιόδου 1980-2000 και τον ρόλο του δημόσιου ραδιοφώνου.

Τις ευχαριστούμε θερμά και ευχόμαστε με τη σειρά μας κάθε επιτυχία στις αδερφές Σπανομάρκου με τη προτροπή να παραμείνουν αυθεντικές και δημιουργικές!

Οι συντελεστές του Θεοδωρακισμού/Theodorakism




Ο λόγος στην Αρετή και την Ιωάννα…

«Ο Μίκης Θεοδωράκης άλλαξε την πορεία του Ελληνικού τραγουδιού»

Αρχίζοντας να μιλάς για τον Μίκη Θεοδωράκη, δύο πράγματα έρχονται αναπόφευκτα στο μυαλό σου. Η μουσική του και η πολιτική του δράση, δύο μονοπάτια που διασταυρώθηκαν πολλές φορές στη ζωή του.

Στην παρούσα φάση, θα θέλαμε να αναφερθούμε κυρίως στη μουσική του. Δεν θα μιλήσουμε μόνο για την πολιτική και κοινωνική του δράση, όπως πολλοί συνηθίζουν.  (παρότι κι εμείς είμαστε πολιτικά όντα, και οι πολιτικές συζητήσεις καταλαμβάνουν ένα τεράστιο μέρος του χρόνου μας καθημερινά, και είναι πολλά αυτά που θα θέλαμε να ειπωθούν… υποσχόμαστε να το κάνουμε κάποια άλλη στιγμή αναλυτικά).

Δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε όμως, πως από τον μεγάλο κοινωνικό αγώνα του, που εξακολουθεί να δίνει μέχρι και σήμερα, φαίνεται ότι είναι άνθρωπος με τσαγανό, με πάθος…και αυτό αποτυπώνεται σαν καθρέφτης και στην μουσική του. Είτε λοιπόν μιλάς για το ποιος είναι, είτε για το τι έκανε, είναι ένα και το αυτό. Ο καθένας είναι αυτό που κάνει, γιατί αυτό που κάνει είναι αποτέλεσμα αυτού που είναι. 


Ο Μίκης Θεοδωράκης άλλαξε την πορεία του Ελληνικού τραγουδιού, με το συνθετικό του έργο, το οποίο έδωσε έναν διαφορετικό ορίζοντα στην ελληνική μουσική. Και αυτό ήταν καθαρά αποτέλεσμα της προσωπικότητάς του. Χρησιμοποίησε τις κλασσικές του σπουδές, εμπνεύστηκε από το παραδοσιακό τραγούδι και τους δρόμους του, αξιοποίησε την αγάπη του για την ποίηση και την αρχαία ελληνική γραμματεία, και δημιούργησε κάτι νέο, συνδυάζοντας πολλά στοιχεία από τον ελληνικό πολιτισμό. Εισήγαγε στοιχεία, όπως η λυρική ποίηση, που ως τότε ήταν αδιανόητο να το κάνει κάποιος, γιατί κυριαρχούσαν συνήθως ευκολόπεπτα ρεφρέν (όπως και σήμερα). Αλλά και για το σήμερα, είναι ένα μεγάλο τόλμημα αυτό για κάποιον. Και όμως! Ο Μίκης Θεοδωράκης το έκανε, ακόμα και τότε που οι εποχές είχαν συνηθίσει τον κόσμο σε κάτι άλλο.

Θεωρούμε πως έχει ευφυείς συνθέσεις, με πολλές εναλλαγές στην μελωδία, χρησιμοποιεί όλο το εύρος των κλιμάκων, και αναπτύσσει τα θέματα ολοκληρωμένα. Βαδίζει πιο πολύ σε ελληνικούς δρόμους, με τρόπο όμως που ανέδειξε νέες φόρμες. Βλέπουμε πως έχει πολλά μοτίβα μέσα στο μυαλό του, δεν αναμοχλεύει το ίδιο, και μας αρέσει που δεν διστάζει να δημιουργήσει σε διάφορα είδη μουσικής, από λαϊκά και μπαλάντες, μέχρι συμφωνικά έργα, όπερες και εμβατήρια, κάτι που για το οποίο άλλωστε είναι και παγκοσμίως διάσημος.


Μας αρέσουν επίσης πολύ και οι στίχοι που έχει γράψει ο ίδιος, και θα θέλαμε στους δίσκους του να είχαμε δει ακόμα περισσότερα έργα με δικούς του στίχους. Αλλά όμως φυσικά, αυτό συνέβη γιατί στα χέρια του βρέθηκαν εξαιρετικοί στίχοι λαϊκών στιχουργών, αλλά και σπουδαία ποιήματα των μεγαλύτερων ποιητών παγκοσμίως, τα οποία δεν μπορούσε παρά να τα αναδείξει, με τον δικό του τρόπο. Τα μελοποίησε εμποτίζοντάς τα και με το δικό του συναίσθημα, δημιουργώντας πρωτοφανή έργα στην παγκόσμια μουσική. Τα αποκόλλησε μέσα από τις χάρτινες σελίδες, και τα έκανε τραγούδια, που έφτασαν σε εκατομμύρια στόματα. 



Μας έχει χαρίσει μαγικές στιγμές, και κάποιες από αυτές είναι όταν μάλιστα ερμηνεύει τα τραγούδια του ο ίδιος. Είναι όμορφο, γιατί είναι πηγαίος. Η Όμορφη Πόλη, η Ρωμιοσύνη, τα Δακρυσμένα Μάτια, η Αυγή Αφράτη, ποιος τα λέει καλύτερα από τον ίδιο;

«…ένας σύγχρονος Έλληνας με τα μάτια στο μέλλον…»

Όσον αφορά στις συνεργασίες του, παρατηρούμε πως έχει επιλέξει πολύ προσεκτικά τους ερμηνευτές και τους συνεργάτες μουσικούς σε όλη την πορεία του, οι οποίοι συνήθως είναι και πολύ ιδιαίτεροι. Πάντα ήταν σύγχρονες οι ενορχηστρώσεις των τραγουδιών του, και όχι μόνο συμβαδίζουν με την εποχή, αλλά και την επηρεάζουν. Ήταν και είναι μέσα στην εποχή του, μέσα στα πράγματα, ένας σύγχρονος Έλληνας με τα μάτια στο μέλλον, γι’αυτό και τα τραγούδια του αποδείχθηκαν διαχρονικά.

Και παρότι έχει ένα τεράστιο έργο, και έκανε επιτυχίες -και από πολύ νωρίς ακόμα-, δεν αποσύρθηκε ποτέ. Κάτι που πιθανώς, αν είχε άλλο χαρακτήρα, θα το είχε κάνει, θα είχε επαναπαυθεί και θα ζούσε μόνο από τα παλιά τραγούδια. Δεν το έκανε όμως αυτό, συνέχισε να δημιουργεί, και εξακολουθεί να προσφέρει το έργο του με κάθε τρόπο, γι’ αυτό και ποτέ δεν ξεπεράστηκε.

«…δεν φοβήθηκε να τα βάλει με το σύστημα…»

Θα θέλαμε να τονίσουμε, ότι πάντα ήταν εμπορικός. Όχι με την άποψη ότι έγραφε αυτά που θα αρέσουν στον κόσμο, αλλά περισσότερο καθοδηγητικά. Ενστικτωδώς είχε τον παλμό, και ήταν αναπόφευκτο να αρέσουν τα τραγούδια του. Έχουν έναν μαγικό τρόπο να σε παρασέρνουν οι μελωδίες του. Παράλληλα, ανέδειξε τα μπουζούκια σαν όργανο, τους έδωσε μια άλλη διάσταση, τα τοποθέτησε σε συμφωνικές ορχήστρες, και αυτό που έκανε είναι πολύ δύσκολο ακόμα και σήμερα. Και γι’ αυτό ίσως πολλοί φοβούνται να παίξουν αυτά τα τραγούδια.

Χρησιμοποιώντας το μπουζούκι με ριζοσπαστικό τρόπο, του έβγαλε το πέπλο που κάποιοι του είχαν βάλει για να το υποβαθμίσουν, και το επανέφερε πρακτικά και πάλι απενοχοποιημένο. Ήταν μια από τις πολλές φορές που δεν φοβήθηκε να τα βάλει με το σύστημα, κάτι που συνεχίζει να το κάνει μέχρι και σήμερα. Εκφράζεται ελεύθερα, παρότι είναι καταξιωμένος.

Για τα «προδομένα» έργα

Και εδώ θα θέλαμε να αναφερθούμε στο σήμερα. Όσον αφορά την πρόσφατη επιστολή του Μίκη Θεοδωράκη «Με πλήγωσαν», την οποία σχολιάσαμε τις προηγούμενες ημέρες, θα θέλαμε να προσθέσουμε κάτι ακόμα. 

Πιστεύουμε ότι όχι μόνο έχει προβληματιστεί, αλλά και ότι έχει ξαφνιαστεί με τη σημερινή κατάσταση στον τομέα της μουσικής. Προσπαθεί να καταλάβει τις αιτίες για το γενικότερο πλαίσιο που περιορίζει την ελληνική μουσική σήμερα, το οποίο την σκοτώνει αθόρυβα κι ασφυκτικά σαν στενός κορσές.

Ο Μίκης Θεοδωράκης έχοντας ζήσει σε μια πιο αγνή εποχή, που αν ένα τραγούδι ήταν ωραίο, αναπόφευκτα έβγαινε προς τα έξω, το συζητούσε ο κόσμος, το έπαιζαν τα ραδιόφωνα, και έκανε την πορεία του, δεν μπορεί τώρα να καταλάβει γιατί συμβαίνουν όλα αυτά σήμερα. Πώς γίνεται δηλαδή να κυκλοφορούν εξαιρετικές δουλειές, και να μην φαίνονται πουθενά. Ακόμα και το πώς γίνεται οι καλλιτέχνες να μην παίζουν τα έργα τα οποία οι ίδιοι ερμήνευσαν σε δίσκους. Δυστυχώς, τώρα καθορίζονται όλα αυτά από την πληρωμή στους μεσάζοντες, το οποίο δεν μπορεί να το συλλάβει ο νους του. Αυτό πιστεύουμε. Και πράγματι είναι αδιανόητο να αποκρύπτουν τραγούδια και δίσκους.

Πρέπει κάποιος σήμερα, να έχει πολύ μεράκι, ισχυρή θέληση και όραμα, αλλά και γερό στομάχι για να ακουστεί η δουλειά του. Ακόμα και ένα εξαιρετικό τραγούδι να έχει κερδίσει τον κόσμο μέσα από συναυλίες και live των καλλιτεχνών, ακόμα και μέσα από το internet, δεν θα φτάσει ποτέ στο ραδιόφωνο. Ακόμα και αν βρεθεί ένας παραγωγός που να το αγαπάει τόσο πολύ που να το σιγοψιθυρίζει όλη την ημέρα, δεν θα του δοθεί η άδεια να το μεταδώσει στην εκπομπή του, αν ο καλλιτέχνης δεν πληρώσει για να μπει στο playlist. Εμείς σαν συνθέτριες, ψαχνόμαστε και γνωρίζουμε τις νέες ποιοτικές δουλειές που κυκλοφορούν, νέες κυκλοφορίες από παλιότερους και νέους καλλιτέχνες, και επιβεβαιώνουμε πως υπάρχουν σήμερα εξαιρετικά νέα τραγούδια. Πρέπει όμως κάποιος δηλαδή να ψάχνεται μέχρις εσχάτων για να βρει τι κυκλοφόρησε? Επίσης, είναι απαράδεκτο τα παλαιότερα τραγούδια να έχουν εξοστρακιστεί από τα ραδιόφωνα, γιατί οι συνθέτες ή οι επίγονοί τους δεν έδωσαν όλη τους την περιουσία για να συνεχίσουν να ακούγονται τα τραγούδια τους. Ίσως πρέπει να επαναστατήσουν επιτέλους οι καλλιτέχνες και οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί απέναντι σε αυτό το κατεστημένο.

Υπάρχει πρόβλημα στην κατάσταση αυτή, και όπου σταθούμε, προσπαθούμε να το εμποδίσουμε. Και ίσως ο καλύτερος τρόπος είναι να πληροφορείται και ο κόσμος για αυτή την κατάσταση, για να μην την αποδέχεται. Έτσι μόνο μπορεί να αλλάξει το τοπίο.

Ο Μίκης Θεοδωράκης καυτηρίασε σημαντικές πτυχές που πηγάζουν από το πρόβλημα αυτό με την επιστολή του. Ελπίζουμε και άλλοι καλλιτέχνες να τολμήσουν να αναφερθούν σε αυτό.

Μία πρόταση για τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης»!

Όσον αφορά στην Ορχήστρα Μίκης Θεοδωράκης, θα θέλαμε να δώσουμε μια ιδέα. Θα ήταν πολύ ενδιαφέρον να δούμε, τουλάχιστον στις συναυλίες της ορχήστρας, να συνεργάζονται με νέους ερμηνευτές. Θα ήταν μια όμορφη εκδοχή, να γίνει μια παράλληλη σειρά συναυλιών διαφορετική, να τραβήξει όλο τον κόσμο. Γιατί βλέπουμε πως το σκεπτικό του Μίκη Θεοδωράκη πάντα, ήταν να μιλάει στο σήμερα, με σύγχρονες φωνές. Και δεν μιλάμε μόνο για καταξιωμένους νέους, αλλά κυρίως για ανερχόμενους, που μπορούν να εκπέμψουν την φρεσκάδα και το πάθος των τραγουδιών αυτών. Για να πάνε τα τραγούδια του στη νέα γενιά, πρέπει να τα τραγουδήσουν νέοι, να μπει ο Θεοδωράκης στο ρεπερτόριό τους, και στο ρεπερτόριο των νεότερων μουσικών.

Κι έτσι, να τιμούν και να διατηρούν στο χρόνο ως Έλληνες τα έργα του Μίκη Θεοδωράκη, ενός από τους συνθέτες-ογκόλιθους της παγκόσμιας μουσικής, τα οποία δίνουν δύναμη, κινητοποιούν και εμπνέουν ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.  

Η ευχή μας: Η επόμενη γενιά να βοηθήσει το έργο του, και μέσω των επιγόνων του να κρατηθεί ζωντανό.

Το βιογραφικό των Αδερφών Σπανομάρκου, όπως διατυπώνεται στον επίσημο λογαριασμό τους στο Facebook

Η Ιωάννα και η Αρετή συνθέτουν από νεαρή ηλικία, με εξ ολοκλήρου δική τους μουσική και ευρηματικούς στίχους.


Το Πάσχα του 2012 κυκλοφόρησαν το CD-SINGLE τους από την FM RECORDS, με τίτλο "ENA", το οποίο έγινε best seller στην κατηγορία "ελληνικά singles" στη γνωστή αλυσίδα καταστημάτων Public για περισσότερο από 6 μήνες. Μέσα από αυτό το single, ξεχώρισε η μεγάλη επιτυχία "Φοιτητή-φοιτητή", που αγαπήθηκε ιδιαίτερα από τη νεολαία. Το πλήρες Αλμπουμ τους κυκλοφόρησε 28 Δεκεμβρίου του 2012, με τίτλο "ΔΥΟ", του οποίου τα κομμάτια ερμηνεύουν νέοι -εξαιρετικά ταλαντούχοι-, αλλά και γνωστοί και καταξιωμένοι τραγουδιστές, με ποιοτική φωνή και εκφραστικότητα. Τις εκτελέσεις των συνθέσεων υπογράφουν δεξιοτέχνες μουσικοί, που έχουν συνεργαστεί με τα μεγαλύτερα ονόματα της Ελληνικής μουσικής. Το 2013 στη δισκογραφία τους προστέθηκαν δύο ακόμα συλλογές. Η πρώτη συλλογή αποτελείται από τραγούδια άλλων συνθετών από ζωντανή ηχογράφηση της ορχήστρας "ΑΡΕΤΗ&ΙΩΑΝΝΑ ΣΠΑΝΟΜΑΡΚΟΥ" ενός μεγάλου αφιερώματος στα τραγούδια του ελληνικού κινηματογράφου. Η δεύτερη συλλογή που κυκλοφόρησε από την δισκογραφική εταιρία Fm Records στο εξωτερικό και ψηφιακά, εμπεριέχει το διακεκριμένο τραγούδι τους "ΑΜΕΘΥΣΤΟΣ", ανάμεσα σε άλλα διάσημα ελληνικά διαχρονικά τραγούδια, πχ. του Θεοδωρακη, κλπ.

Και η δημιουργική δράση συνεχίζεται..

Το 2014 αναμένεται να κυκλοφορήσουν το νέο τους δίσκο!

Τον Μάρτιο του 2013, αναμεσα απο 20.000 συμμετοχές απο ολο τον κόσμο, το τραγούδι τους "Είμαι Ελεύθερη&Ωραία" έφτασε ως τους ημιτελικούς του Διεθνούς Διαγωνισμού Μουσικής Σύνθεσης (Nashiville, ΗΠΑ), ενώ το νέο τους συρτάκι "ΑΜΕΘΥΣΤΟΣ" διακρίθηκε στους 16 στον Τελικό του ίδιου διαγωνισμού στην κατηγορία ορχηστρικών συνθέσεων, λαμβάνοντας μάλιστα "Τιμητική Μνεία". Σημειώνεται πως ο Διεθνής Διαγωνισμός Μουσικής Σύνθεσης, είναι ο σημαντικότερος διαγωνισμός για τους μουσικοσυνθέτες σε όλο τον κόσμο.

Οι δύο συνθέτριες θεωρούν πρόκληση να ασχολούνται με κλασσικές και με σύγχρονες τάσεις τις μουσικής, δηλαδή να πειραματίζονται με τα νέα ρεύματα, αλλά και να εξελίσσουν τα παλιά.

Πάνω από όλα όμως αγαπούν ιδιαίτερα την Ελληνική μουσική και έχουν δημιουργήσει πολλές λαϊκές και ρεμπέτικες συνθέσεις, διότι πιστεύουν ότι πρέπει να διατηρηθεί ζωντανή η φλόγα της ελληνικής ψυχής που εκφράζεται μέσα από το είδος αυτό.

Η μουσική τους προσφέρει μια έντονη εμπειρία σύγχρονης Ελληνικής μουσικής, και ήδη έχουν αποσπάσει εξαιρετικές κριτικές και σημαντικές διεθνείς διακρίσεις, ενώ υπάρχουν και σχετικές αναφορές στον Τύπο.

Επίσημη Ιστοσελίδα: www.spanomark.gr


«ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΒΟΡΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ «ΡΟΔΟ ΑΜΑΡΑΝΤΟ»



«ΑΠΑΓΩΓΗ» ΑΠΟ ΣΕΙΡΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ ΤΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΤΩΝ ΑΔΕΡΦΩΝ ΣΠΑΝΟΜΑΡΚΟΥ ΣΤΟ ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ


Σχόλια

  1. Σπανομάρκου Ιωάννα&Αρετή10 Φεβρουαρίου 2015 στις 1:52 μ.μ.

    Ευχαριστούμε μέσα απο την καρδιά μας τους φιλους του Θεοδωρακισμου, είναι τιμή μας...μας συγκινείτε.... οπως έχουμε πει πολλές φορές, είναι σημαντική αυτη η προσπαθεια που κάνετε, και διαδίδετε οχι μονο τη μουσική του όπως και πολλές μελέτες πανω στο έργο του, αλλά και δημοσιεύετε επιστολές του Μίκη προς όλους τους Έλληνες, .. χαιρόμαστε που ποτε δεν σταματησε να μιλάει, και αγωνίζεται για την Ελλάδα με καθε τρόπο, και χαιρόμαστε που μέσα απο αυτη τη σελίδα φτανουν σε ολους μας η φωνη του. Το blog του Θεοδωρακισμού είναι πρεσβευτής της γενικοτερης ιδεολογίας του, και φορέας της ιδιαίτερης φιλοσοφικής-κοινωνικής του ανάλυσης. Συνεχίστε έτσι, δυναμικα! Σας ευχαριστούμε και σας αφιερώνουμε ολόκληρο τον δίσκο "Συναυλία 90 Χρόνια Μίκης Θεοδωράκης" απο ζωντανή ηχογραφηση της Ορχήστρας Σπανομάρκου, ελπίζουμε να τον απολαύσετε! Μπορείτε να ακούσετε ολο το album δωρεαν εδω: https://play.spotify.com/album/5EKj70f3C5lxxRJQwolw7P

    Καλή δύναμη, καλή ακρόαση!



    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εμείς ευχαριστούμε για ότι κάνετε για το έργο του Μίκη Θεοδωράκη!

      Διαγραφή
  2. Σπίθα Νέας Ιωνίας "Αλέξανδρος Παναγούλης"12 Φεβρουαρίου 2015 στις 1:05 μ.μ.

    Πολλά συγχαρητήρια στις αδερφές Αρετή και Ιωάννα Σπανομάρκου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Πάρτε μέρος στον διάλογο.

Σχόλια υβριστικά και σχόλια που δεν έχουν σχέση με το περιεχόμενο της εκάστοτε ανάρτησης, όπως επίσης και σχόλια που προκαλούν εντάσεις και διαπληκτισμούς, θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση. Επίσης ανώνυμα σχόλια δεν θα αναρτώνται.